0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » DİĞER KONULAR » İslam’da Bölünme Sünnilik ve Şiilik Üzerine (1)   Cevap Ekle

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Gast Muvahhid  
İslam’da Bölünme Sünnilik ve Şiilik Üzerine (1) Alinti ile cevapla
Misafir
Ýslam’da Bölünme Sünnilik ve Þiilik Üzerine

Þam Emevî halifeliði yedinci asýrda kuruldu: (40/660), sekizinci yüzyýlda yýkýldý: (132/750). Doksan sene yaþadý. On dört halife geldi.Þam Emevî halifeliðini kuran Hazret-i Muaviye oldu. Þam valisi Muaviye ile dördüncü halife Hz. Ali arasýnda uzun ve kanlý savaþlardan sonra, yapýlan bir mütarekeyle Ýslâm halifeliði: küfe halifeliði, Þam halifeliði olarak ikiye bölünmüþtü (40/660). Ýþte bu mütarekeyle, Þam Emevî halifeliði baþlamýþ ve kurulmuþ oldu. Ayný zamanda.Hulefai Raþidin devrinin bir devamý sayýlan küfe halifeliði de yaþýyordu.Ancak, küfe halifesi Hazreti Ali þehid edilmiþ ve yerine seçilen oðlu Hazreti Hasan da altý ay halifelik yaptýktan sonra, küfe halifeliðini, Þam halifesi Muaviyeye devir eylemiþti. Ýslâm halifeliði bu suretle, Þam halifesi, Muaviyenin þahsýnda birleþerek Ýslâm birliði tekrar kuruldu: (41/661) Arab dâhilerinden meþhur Muðîrenin teþvikiyle, Muaviye saðlýðýnda oðlu Yezidi veliahd gösterdi:

(675). Valileri vasýtasýyla halktan bey'at aldý. Babadan oðula geçen saltanat usulü kuruldu. Meþveret sistemi kaldýrýldý.Hulefai Raþidin devrinde halifeler "Ýcmâý ümmet'le seçiliyordu. Cumhuriyet idaresine benzediði için ilk beþ büyük halife zamanýna:(Muaviye Alçaðýný da Büyük Halife Yapan Müslümanlara Allah Hidayet versin) "Ýslâm’da Cumhuriyet Devri" adýný verenler oldu. Bu bakýmdan da, Ýslâm Cumhuriyetini saltanata çeviren Þam halifesi Muaviye oldu. Þam valisi Muaviye, artýk maksadýna erdi. Ýktidarý yakaladý. Önce, Hazreti Aliye karþý asi bir valiydi. Hazreti Hasanýn halifeliði býrakmasýyla Ýslâm birliðini þahsýnda topladý. Daha sonra da halifeliði saltanata çevirdi. Ýslâm’da Cumhuriyet usulü sona erdi. Monarþiye benzeyen "Ýslâm’da mutlakýyet" devri baþladý.Ýslâm tarihinin ilk halifesi Hazreti Ebûbekir idi. Ýlk sultaný da Muaviye oldu. Halifelikle saltanat birleþtirildi. Emevî halifeleri hem Emevî soyundan olur, hem de bey'at merasimi yapýlýr, yani el sýkma suretiyle kendilerine itaat reyi verilirdi. Bu suretle baþlayan Þam Emevî devleti, Horasanlý Ebû Müslimin(Gerçek Bir Müslüman Olan Horasan Alperen’lerinden Bir TÜRK Bahadýrý MUVAHHÝD) idare ettiði büyük ve kanlý ihtilâlle sona erdi:

(750). Endülüs'ün büyük Ýslâm filozofu Ýbni Rüþd der ki:- "Eflâtunun istediði hükümet örneði, Ýslâm Cumhuriyeti olan Hulefai Raþidin devridir. Muaviye, kurduðu (monarþi-mutlakýyet) hükümet sistemiyle bu mefkureyi yýkmýþ bu suretle, felâket kapýlarý açýlmýþtýr." (732).Þam Emevî devletini doksan sene yaþatmýþ olan on dört hükümdardan ilk üç halife, Ebûsüfyan evlâdýndan olduðu için, bunlara: "Süfyaniyye" denildi. Geri kalan on bir halifeye de Mervan sülâlesinden geldiði için, bunlara da: "Mervâniyye" adý verildi.Birinci Emevî halifesi Muaviye ölünce, yerine oðlu Yezid geçti. Fakat, Küfeliler, Yezidin halifeliðini istemediler, ayaklandýlar. Rasûl-i Ekremin küçük torunu: Hazreti Hüseyni davet ettiler. Kendisine beyat edeceklerdi.Hazreti Hüseyin, yetmiþ iki kiþilik bir aile efradýyla Mekke’den kalktý. kûfeye doðru giderken, "Kerbelâ"da korkunç bir Emevî ordusuyla sarýldý. Orada feci bir þekilde þehid edildi: (60/680). Ancak, Kerbelâ faciasý, Hicaz kýt'asýný ayaklandýrdý. Yezidi halifelikten çýkarttý. Mekke’de: Zübeyr oðlu Abdullah emirliðini (halifeliðini) ilân etti. Bu suretle baþlayan Zübeyr oðlunun Mekke halifeliði on seneye yakýn bir zaman sürdü: (683-692). Fakat, ikinci Emevî halifesi Yezid, Hicaz kýtasý üzerine bir ordu gönderdi. Bu ordu, önce Medine'yi yaktý, yaðmaladý. Sonra geldi, Mekke’yi kuþattý. Kâbe’yi yýktý. O zaman Yezidin öldüðü haberi gelince, Emevî ordusu, Mekke muhasarasýný býraktý, Þam'a döndü.(Bunlarý Yapanlar Müslüman mýdýr Sizce Muaviye Ve Yezid Tarafýndan Sünnilik Kurulunca Hz.Ali Taraftarlarý Da Þii Adýný Aldýlar Amma Ne Resulullah Efendimiz Ne de Hz.Ali Þii idi Ýþte Müslümanlarý Böyle Ayýrdýlar Lütfen Bundan Sonra Müslümaným Deðil de Þiiyim Sünniyim Aleviyim Caferiyim Vehhabiyim v.s Derken çok Ýyi Düþününüz Sünniliði Kuran Muaviye nin babasý En büyük Allah Düþmanlarýndan Ebu Süfyan Annesi Hz. Hamza’yý Vahþi’ye þehid ettirdikten sonra Hz. Hamza’nýn Kalbini Söküp Kanýný içen Ciðerini yiyen HÝND’DÝR Oðlu Hz.Peygamberin Bütün Soyunu Katleden Kerbela Þehitlerinin Katili Alçak Oðlu Alçak Yezittir Lütfen Dikkatli Olalým Ve Birkaç Ayet MUVAHHÝD)
6:159. Þüphesiz o kimseler ki, dinlerini parça parça ettiler ve muhtelif guruplara ayrýldýlar. Sen hiçbir þeyde onlardan deðilsin. Onlarýn iþleri ancak Allah'a aittir. Sonra onlara ne yaptýklarýný haber verecektir.
30:32. O kimselerden ki, dinlerini parçaladýlar ve fýrka fýrka(MEZHEP Alevi Sünni Þii Vehhabi) oldular. -onlardan- her tâife, kendi yanlarýnda olan ile sevinicidirler.
3:19. Þüphe yok ki: Allah katýnda din, Ýslâm'dan ibârettir. O kendilerine kitap verilmiþ olanlarýn ihtilâfta bulunmalarý ise kedilerine Ýlim geldikten sonra sýrf aralarýndaki hasetten dolayýdýr. Ýmdi her kim Allah'ýn âyetlerine küfür ederse, þüphe yok ki Allah Teâlâ hesabý süratli olandýr.
Yezidin yerine geçen oðlu ikinci Muaviye halifelikten çekilince, Emevîler, Mervaný halife yaptýlar. Mervan da karýsý tarafýndan boðdurulunca Abdülmelik yerine geçti.O sýrada kûfede siyasî bir hareket görüldü. Hazreti Ali taraftarlarý da gizli bir parti kurmuþlardý. Kerbelâ Vakasý yüzünden piþman olduklarýný, günahlarýna tevbe ettiklerini belirtmek için, kurduklarý partilerine "Tevvâbîn -Tevbe ediciler" adýný vermiþlerdi. Baþlarýna da "Muhtar" adýnda bir kumandan geçti. Muhtar: Kûfede yeni bir "Þiî Hükümeti" kurmuþ, Kerbelâ faciasýnýn intikamýný almýþtý. O zaman Ýslâm dünyasýnda üç halife ortaya çýkmýþ oldu:
1) Irakta: Tevvâbîn Partisine dayanan. Sakafî ailesinden kumandan Muhtar,
2) Hicazda: Mekke ve Medine ahalisinin halifesi Zübeyr oðlu Abdullah.
3) Suriye ve Mýsýrda: Emevîlerin hükümdarý Abdülmelik
Mekke halifesi Abdullah, Muhtar üzerine ordu gönderdi. Kanlý muharebede Muhtar öldü. Bütün Irak, Mekke emiri Abdullaha baðlandý. Bundan faydalanmayý düþünen Abdülmelik, mükemmel bir ordu ile Irak üzerine yürüdü. Irak hâkimliðini saðladý. Irak ile Ýraný Þam halifeliðine baðladý. Iraktan, Þama döndü. Yusuf oðlu Haccâcý kuvvetli bir ordu ile Hicaz üzerine gönderdi. Hac-câc: Bir taraftan gönderdiði bir kuvvetle Medineyi .itaat altýna aldý, diðer taraftan da Hac mevsiminde Mekke'yi kuþattý (72/691). Yedi ay muhasaradan sonra, zalim Haccâc Mekkeye girdi. O mübarek þehri kana boyadý. Nice büyük zevatý öldürttü. Zübeyr oðlunun kesik baþý Þam'a gönderildi. Cesedi baþ aþaðý asýldý.
Mekke emiri Zübeyr oðlu Abdullah Kureyþin plânýný bozdurarak Kâ'be binasýný, Hazreti Ýbrahimin ilk plânýna göre yenilemiþti. (64/683) Þimdi Haccâc, Kâ'beyi yýktýrdý. Abdullah’ýn bu plânýný bozdurdu. Kureyþin son plânýna göre yeniden yaptýrdý. (73/692). Þimdiki bina, Haccâcýn binasýydý. Kâ'be, Osmanlý padiþahlarý zamanýnda esaslý tamir görmüþtür.
Mekkeliler, Abdülmelike bey'at etti. Ýslâm birliði, tekrar, Abdülmelik'in idaresinde kurulmuþ oldu.
Ancak, Þam Emevîlerinin sekizincisi: Ömer ibni Abdülaziz, Ýslâm dünyasýnda fena tesirler býrakan "mutlakýyet usulünü" kaldýrmak, Hulefai Raþi-dîn devrinde olduðu gibi, tekrar seçim usulüne dönmek istedi. Hazreti Ebûbekrin torunu Kasým'ý velihad yapacaktý. Kasým, fýkýh âlimi bir zattý. Halifeliðe en güzel bir namzed idi. Bu suretle sülâle usulü kalkacaktý. Fakat, Eme-vîler buna dayanamadýlar. Saltanatýn ellerinden gideceðinden korktular. Þahsî menfaatlerini düþündüler. Fakîhi Emevî.halife Ömer Ýbni Abdülazizi hizmetçisi eliyle zehirlettiler. Yerine Ýkinci Yezid geçti. Saltanat usulü, mutlakýyet rejimi kaldýrýlamadý.
Emevî devletinin Suriyede merkezi Dimeþk-Þam idi. Hulefai Raþidin devrinde adalete dayanan Ýslâm fetihleri, Þam Emevî devletinde istilâ hareketleri þeklinde devam etti. Ýslâm sýnýrlarý daha da geniþledi. Ýslâm âleminin sýnýrlarý: Atlas Okyanusundan Çin kapýlarýna kadar dayanýyordu.
Ýstanbul, bir çok defa Emevî ordularý tarafýndan muhasara edildi. Rodos ve Girit adalarýna, Hindistana ve Türkistana seferler yapýldý. Atlas memleketleri (Tunus, Cezayir, Fas) alýndý. Ýspanya fethedildi.
Ondört Emevî halifesi içinde:
Birinci Muaviye gibi, Abdülmelik gibi, Hiþâm gibi, deðerli, muktedir ve hakikî devlet adamlarý gelmiþ, Ýkinci Muaviye gibi, "Fakih-i Emevî" denilen Abdülaziz oðlu Ömer gibi, adaleti seven, haktan ayrýlmayan ve doðruluðu yüzünden hayatýný bile fedadan çekinmeyen namuslu halifeler çýkmýþ, ayný zamanda Birinci Yezid gibi, Birinci Mervan gibi, Ýkinci Velid gibi, son derece zalim, ahlâksýz ve hattâ dinsizler de görülmüþ, Birinci Velid gibi bahtiyarlara, Ýkinci Mervan gibi talihsizlere de rastlanmýþtý.
Ýslâm memleketlerinde çeþitli inançta, çeþitli diller konuþan çeþitli insan topluluklarý yaþýyordu.
Bunlardan Arablar: Yalnýz Arab yarýmadasý ahalisiydi. Sonralarý, Suriye, Filistin, Irak, Mýsýr ve Atlas memleketleri ahalisi kendi dillerini unutmuþlar, Arabcayý benimseyerek Arablaþmýþlardý.
Ýslâm tarihçileri, müslümanlýk âlemini teþkil eden çeþitli kavimleri onse-kiz ýrktan fazla (belki yirmiiki) olarak göstermektedir: (733). Nüfusu yüzelli milyona yükselen Ýslâm dünyasýnýn baþýnda, Emevîlerin kurmuþ olduðu Emevî devleti, bir Arab saltanatýydý.
Emevîler, Arab cinsinden olmayan diðer ýrklara karþý "Arablýk politikasý güdüyor, Arablarýn üstün bir soy olduklarýný ileri sürüyorlardý.
Ýslâm dininin esas gayelerine aykýrý bulunan, Emevîlerin, Arab olmayanlara karþý bu üstünlük dâvasý, Ýslâm dünyasýnda büyük hoþnutsuzluk doðurdu. Arab olmayanlar, Arablara karþý birleþti. "Þuûbiyye" adiyle fýrkalar (partiler; kuruldu.
Þuûbiyye partisi, Ýslâm âleminin baþýndan Emevîleri atmayý düþünüyordu. Maksatlarý: Arablarla eþit haklara sahip olmaktý.
Arab olmayanlar, Emevî saltanatýna karþý böyle birleþirken, Arablar da bu halifeliði yýkmak için çalýþýyorlardý. Çünkü Emevîler, bir taraftan mevâlî (azadlýgöz kırpma saydýklarý Arab olmayan ýrklar hakkýnda müsavatsýzlýða yol açan "Arablýk" dâvasýnda bulunurken, diðer taraftan Arablara karþý da eski "kabilecilik" gayretini býrakmamýþlardý.
Müslümanlýktan önce Emevîler, Mekkenin hâkimi ve Kâ'benin muhafýzý "Kureyþ" kabilesinin bir kolu (dalýgöz kırpma idi. Diðer kolu da Hâþimîlerdi. Haþimîler-le Emevîler arasýnda ötedenberi (rekabet = kýskanma) hastalýðý, kabilecilik gayreti vardý. Kureyþin bu iki dalý arasýnda bulunan bu korkunç kýskançlýk, Ýslâmdan sonra da devam etti. Ýslâm tarihinde pek kanlý olaylara sebep oldu.
Hâþimîler: Ali oðullarý, Abbâsoðullarý olmak üzere, iki kola ayrýlmýþtý. Hâ-þimîlerin en mühim kolu olan "Ali oðullan", halifeliðin Emevilerde kalmasý na dayanamýyorlardý. Emevîlerden halifeliði almak için muhtelif tarihlerde, muhtelif vesilelerle, muhtelif þekilde isyan hareketlerine baþvurdular. Emevîleri, devlet idaresinden uzaklaþtýrmak istediler. O makamýn kendilerine aid bulunduðunu, tarihî bir hak olarak iddia ediyorlardý. Fakat muvaffak olamadýlar.
Yezid zamanýnda: Hazreti Hüseyinin hareketi ve Kerbelâ faciasý (61/680), Hiþâm zamanýnda: Hüseyinin torunu Zeydin isyaný ve öldürülmesi (122/739), Ýkinci Velid zamanýnda: Zeydin oðlu Yahya'nýn isyaný ve feci akýbeti (125/742) Ali oðullarýnýn baþlýca teþebbüsleri ve muvaffakýyetsizlikleriydi.
Hâþimîlerin diðer dalý: Abbâsoðullarý, Alî oðullarý gibi açýktan açýða isyana kalkmadýlar. Hiþâmýn zamanýnda baþlamak üzere, gayet gizli propagan da silâhýna sarýldýlar. El altýndan Þuûbiyye fýrkalarýyle de iþbirliði yapmayý ihmal etmediler. Sonunda maksadlarýna kavuþtular. Emevîleri yýktýlar, idareyi ellerine aldýlar.
Atlas Okyanusundan Çin kapýlarýna kadar hükmünü yürüten Þam Emevî saltanatý, "Ebû Müslim ihtilâli" yüzünden yýkýldý:
- Horasanlý Ebû Müslim'in idare ettiði bu korkunç ihtilâl, önce Horasanda baþladý. Iraka girdi. "Ebülabbâs Abdullah", kýrk gündenberi, kûfede gizli bulunduðu evden çýktý. Camide hutbe okudu. Halk kendisine bey'at etti. Bu suretle, Irak Abbasî halifeliði kuruldu. Ýlk halifesi de Ebülabbâs oldu.
Öteyandan Emevîlerin ondördüncü halifesi ikinci Mervan, büyük bir ordu ile, Abbâsîlerin ihtilâl ordusuna karþý durmak üzere, Musul üzerine yürüdü. Ýki ordu, Büyük Zab suyu kenarýnda karþýlaþtý. Ýkinci Mervan asrýnýn en büyük askeriydi. Fakat bu harbde yaptýðý hatalar yüzünden savaþý kaybetti: (132/750). Suriye yoluyla Mýsýr'a kaçtý. Sýðýndýðý mabedde yakalanarak baþý kesildi. Ebülabbâsa gönderildi.
Abbasîler, korkunç bir intikam siyaseti güdüyorlar, Emevîleri nerede bulurlarsa öldürüyorlardý. Hattâ, halifenin amcasý Ali Abdullah, vali ve kumandan sýfatiyle girdiði Samda, bir gün, Emevîlerden doksan kiþiyi ziyafete çaðýrmýþ, orada bulunan Emevîleri feci bir þekilde öldürmüþtü. Þam da Emevîlerin ölülerine aid mezarlarý açtýrdý. Kemiklerini yaktýrdý. Yalnýz o âdil Eme-vî halifesi Abdül-Aziz oðlu Ömerin mezarýna dokunulmadý. Hatta, "Emevî Camii" denilen büyük bir cami bile, yetmiþ gün Abbasîler tarafýndan hayvan âhýrý haline getirildi.
Emevî þehzadeleri, memleketin her tarafýnda arandý. Ele geçenler kýlýçtan geçirildi. Emevî halifesi Hiþâmýn torunu Abdurrahmân, Abbâsîlerin bu ölüm saçan takiplerinden, Ýlâhi bir mucize olarak kurtulmuþtu.
Yirmi yaþýnda bir Emevî þehzadesi olan Abdurrahmân, önce, arandýðý evinde bulunamadý. Suriye'den kaçmaða muvaffak oldu. Adýný ve kýyafetini deðiþtirdi. Bedevîlere sýðýndý. Bin meþakkatle Afrika'ya geçti. Fas'a kadar gitti. Berberîler arasýna sokuldu. Onlarýn yardýmý ile Ýspanya'ya geçti. Bir roman kahramaný gibi geçirdiði altý yýllýk hayatýnýn ilk dört senesi esnasýnda, Abbasî halifesi Ebûl-Abbâs tarafýndan devamlý olarak arandý.
O zaman Endülüs (Ýspanya) anarþi içindeydi. Abdurrahmân "Kurtuba" üzerine yürüdü. Ahali þehrin kapýsýný açtý. Abdurrahmâna bey'.at etti. Bu suretle, Abdurrahmân, islâm medeniyetinin canlý âbidelerini tarihe armaðan eden "Endülüs Emevî Devleti"ni kurmuþ oldu: (138/756). Müslüman Ýspanya'nýn ilk hükümdarýydý. Doðuda Þam Emevî Devleti yýkýlýrken, batýda: Altý sene sonra, Endülüste: Ýkinci bir Emevî Devleti kuruluyordu.
Birinci Abdurrahmân geçmiþi unutmadý. Tâliin bu son ve büyük cilvesinden þýmarmadý. Asil Rûhunu gösterdi. Otuziki sene parlak bir saltanat sürdü. Altmýþ yaþýna kadar yaþadý: (172/788). Hayatýnýn sonuna kadar olgunluðunu kaybetmedi. Kurtubada muhteþem sarayýnýn çiçeklerle süslenmiþ bahçesine çölden bir hurma aðacý getirerek diktirmiþti. Zaman zaman bu aðacýn gölgesine çekilerek hurma aðacýyla dertleþir, ona yanýk yanýk þiirler okurdu:
- Ey güzel hurma aðacý! Sen de benim gibi, bu yerlerin garibi, yabancý-sýsýn! Ancak, batý rüzgârlarý, senin dallarýný nazlý nazlý okþuyor. Köklerin bereketli topraktan faydalanýyor, baþýn saf ve temiz bir hava içinde yükseliyor...
- Ah! Bendeki kederler sende olsa, kimbilir, ne acý gözyaþlarý dökerdin! Tâliin uðursuzluðundan hiç bir endiþen olmasýn!
- Ben ise tâliin devamlý olarak korkunç tecavüzlerine uðramýþ bulunuyorum. Fena tâliim, 7Abbâsilerin sönmez kini, sevgili vatanýmdan beni ayýrdýðý zaman, Fýrat ýrmaðýnýn kenarlarýný süsleyen nice hurma aðaçlarýný gözyaþlarýmla suladým. Hurma aðaçlarý da, Fýrat nehri de, hiç biri benim bu acý günlerimin hatýrasýný saklayamadý. Sen ey güzel hurma aðacý! Sakýn, yurdundan uzaklaþtýðýna üzülme, vatanýndan ayrýldýðýn için gam çekme!
Kurtuba Emevî hükümdarlarý onbeþ taneydi. Ýlk hükümdarý: Birinci Ab-durrahmân, son hükümdarý da: Üçüncü Hiþâm oldu.
Gönderen: 28.11.2003 - 10:11
Bu Mesaji Bildir   Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

  Cevap Ekle Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1731 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
ßü$rA (34), varaka38 (51), hakancabuk (45), sivasliii (37), emr (47), SARUHAN® (40), nihal38 (41), muyyen (45), süpermen (52), mektup (49), yusufum_21 (42), gulden1996 (29), albeyim (50), eraykeso (36), kukner Ab (55), orhanuysal (41), ne olsun (53), Dalyam (43), resatdogan23 (51), mehmethoca (55), bySimyaci (45)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.40640 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.