0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » D İ N / İ S L A M » DİĞER DİNİ KONULAR » Edebiyatta Ve Hayatımızda Besmele.

önceki konu   diğer konu
5 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Edebiyatta Ve Hayatımızda Besmele.
Moderator


4254 Mesaj -
Edebiyatta Ve Hayatýmýzda Besmele.
1. Besmele Kavramý ve Önemi
Besmele, kainatý yaratan ve idare eden yüce varlýðýn adýnýn ve en çok kullanýlan doksan dokuz isim içinde baþta söylenen Rahmân ve Rahîm sýfatlarýnýn yer aldýðý bir âyettir. Esirgeyen, baðýþlayan, lütuf, merhamet ve ihsanýný eksiltmeyen anlamýndaki Rahmân ve Rahîm sýfatlarý Ýlâhî rahmet ve koruyuculuðun bütün âlemi kucakladýðýný ifade etmektedir.
Türkçede “besmele çekmek, bismillâh demek” deyimleri Bismillâhirrahmânirrahîm’i okumak demektir. “Euzü besmele” ise “kovulmuþ þeytanýn þerrinden Allâh’a sýðýnýrým” anlamýndaki “Euzü billâhimineþþeytânirracîm” cümlesiyle besmelenin ortak adýdýr (ÝA: 530). Neml suresindeki besmele âyeti (27/30) nazil olduktan sonra son þeklini almýþ, Hz. Muhammed, hayatýnýn sonuna kadar hep bu ibareyi kullanmýþ, besmelenin yazýldýðý ilk satýra da baþka hiçbir þeyin yazýlmamasýný emretmiþtir.
Ýslâmiyet’te gerek dünya gerek ahiretle ilgili olsun her önemli ve meþru iþe Besmele ile baþlamak tavsiye edilmiþtir. Hz. Peygamber’in (Acluni II. 174) “Besmeleyle baþlamayan her iþ bereketsiz ve güdüktür” hadisiyle onun bir çok iþ münasebetiyle besmele çekmesi ve besmele çekmeyi ve yazmayý tavsiye etmesi besmelenin hem inanç, hem ibadet, hem de müslümanlarýn günlük hayatlarýnda önemli bir yer tutmasýna sebep olmuþtur (Gözübüyük, 1977: 31). Ayrýca
her iþe besmele ile baþlamak, uluhiyyet ve ubudiyyet arasýnda sevgiye dayalý bir münasebetin sembolü hâline gelmiþtir. Çünkü besmele, hakikate ulaþmak için bir vesiledir.
Besmelenin baþýndaki “ba” edatý Arapça’da yapýþma, sýðýnma, yardým isteme, bir þeyi araç ve sebep edinme anlamlarýný vermektedir. Dolayýsýyla besmele “Allâh’ýn adýna yapýþarak O’ndan yardým dileyerek, O’na sýðýnarak, O’nu araç kýlarak iþe baþlýyorum” demektir (Öztürk, 1996: 30). Bu bilinçle mümin, her iþin baþýnda besmeleyi okur. Besmele Allâh’ýn insanlara en büyük ihsanýdýr. Çünkü besmelede Allâh adýyla birlikte O’nun acýmak, esirgemek, baðýþlamak, korumak, merhamet etmek anlamlarýna gelen Rahmân ve Rahîm sýfatlarý yer almaktadýr. Ba, isim, Allâh, Rahmân ve Rahîm kelimelerinden oluþan besmeleyi Kuþeyri, Letâif adlý eserindeki “Besmele” tefsirinde her surenin baþýndaki besmeleyi -Tevbe suresinde niçin bulunmadýðýný da dikkate alarak- farklý manalara gelecek þekilde açýklamýþtýr. Kuþeyrî, besmele kelimesini hem yazým ve harf hem kavram hem de manalarý ile tefsir etmiþtir (Akpýnar, 2002: 53). Seyyid Muhammed Nûrü’l-Arabî de Fatiha Suresi Tefsirinde þöyle demektedir. Malum ola ki Besmele-i Þerîf’te üç isim vardýr. Biri ism-i Celâl ki Allâh, ism-i zât. Ýkincisi ism-i kemâldir ki er-Rahmân, ism-i sýfat. Üçüncü, ism-i Cemâl’dir ki er-Rahîm, ism-i ef’âl’dir. Bundan malûm oldu ki, besmele; ism-i zât ve sýfat ve ef’âl’dir. Yani tecelli-i ilâhî, zâtý, sýfatý ve ef’âliyle âlem, vücûda gelip mevcûd oldu. Zât, sýfat ve ef’âl olmayýnca bir þey vücûda gelmez (Kumanlýoðlu, 1995: 130). Kur’an’da 113 kere tekrarlanan bu âyet (114 sûreden Beraat sûresi hariçgöz kırpma, Allâh’ýn merhamet ve baðýþlamayý esas alan bir kudret olduðuna dikkat çekmektedir. Bu görüþ Kur’an’da tanýtýlan insan, evren ve hayat anlayýþýnýn merhamet, hoþgörü ve baðýþlama üzerine oturduðunu da göstermektedir.
Ayrýca hem Fatiha sûresinin ilk âyeti olmasý, hem de “Bütün ilimler besmelenin ‘bâ’sýnda derc olunmuþtur.” fikriyle Hz.Ali’den rivayet edilen “Eðer yazmak isteseydim besmelenin ‘bâ’sý hakkýnda deve yükü kitap yazardým” sözüyle besmelenin ihtiva ettiði kutsal ve mühim mânâ, toplum hayatýnda önemli bir yer tutmasýný saðlamýþtýr (Ramazanoðlu, 1984: 17).

2. Besmele Yazma Geleneði
A. Süsleme Sanatýnda Besmele
Besmele, özellikle süsleme sanatýnda en fazla yazýlan âyetlerin baþýnda gelir. Besmelenin yazýmýna özen gösterilmesiyle ilgili Hz. Enes’ten gelen bir rivayette “Bismillahirrahmanirrahim’i özenerek güzel yazan kiþiyi Allâh affeder.” buyurulmasý ve Hz. Ali’nin “Besmeleyi güzel yazan kiþi affedilmiþtir.” sözü hattatlarýn bu konuda gereken itinayý göstermelerinin baþlýca sebebi olduðu gibi besmelenin çokça yazýlmasýnýn da esas amili olmuþtur (ÝA, 534).
En güzel örneklerini Osmanlý hattatlarý elinde bulan besmele, çeþitli süslü hatlarla Kur’an dýþýnda bazen tek baþýna levha olarak, bazen de hilye levhalarýnýn üst kýsmýna yazýlmýþtýr. Oklu besmele en güzel örneklerden biridir.
Besmeleyle oluþan çeþitli tabir ve deyimler ve “Bismillahirrahmanirrahim”, çeþitli mimarî eserler ve hat sanatýndan baþka, edebiyatta ve folklorda önemli bir malzeme olarak kullanýlmýþtýr.

B.Türk Edebiyatýnda Besmele
1. Eski Türk Edebiyatýnda Besmele
Eski Türk Edebiyatýnda, her eserin besmeleyle baþlamasý kaidesine uyulduktan baþka, çeþitli tür ve beyitlerde; halk edebiyatýnda türkü, ninni, destan gibi eserlerde; az olmakla birlikte yeni Türk edebiyatýnda; çeþme alýnlýklarý, mezar taþlarý, dükkanlardaki levhalar gibi folklor ürünlerinde çokça kullanýlmýþtýr (Duran, 2003).
Türk Edebiyatýnda besmele daha çok mýsra ve beyitlerde telmih ve iktibas yoluyla kullanýlmýþtýr. Her eserin besmeleyle baþlamasý kaidesine hemen hemen bütün edebî eserlerde uyulmuþtur. Eski Türk Edebiyatýnda divan mukaddimeleri, tevhid, münacaat ve naatlardan önce besmeleyle baþlamaktadýr.

Gül-i gül-zâr-ý kelâm-ý kadîm
Bismillâhirrahmânirrahîm (Kasidenin baþýnda yer almaktadýr.)
Eyledim yâ Rab senin hamdinle buna ibtidâ
Bilmeyince tâ senâný kimse bulmaz çün bekâ
(Çelikoðlu, 1985: 113)

Sûretünün safhasýnda gör ne yazmýþ ol Kadîm
Ohýdum ol hattý Bismilâhirrahmânirrahîm
……..
Merhamet kýl sen Nesîmî’ye eyâ bedr-i Münîr
Ger hatâ kýldum ise estaðfirullahelazîm
(Kürkçüoðlu, 1985: XXVL)

Eyledim yâ Rab senin hamdinle buna ibtidâ
Bilmeyince tâ senâný kimse bulmaz çün bekâ
(Þahver, 1969: 113)

Zikr-i Bismillahirrahmanirrahim
Aþikâre gizliye Sensin alîm

……
Son nefesde sakla imâným benim
Bulmaya yol ana þeytanirracîm
…..
Rûz-i mahþerde Muhibbî bendeni
Irma aný rahmetinden yâ Rahîm
Muhibbî (Kanunî Sultan Süleyman 1494-1566) (Ak, 1987: 41)
Her eserin besmeleyle baþlamasý geleneðinin yaný sýra aþaðýdaki örnekler de görüldüðü gibi sevgilinin güzelliðine yine ayný sebeple telmihen kullanýlmýþtýr.
Hat yazýlsa tan mýdur yâkût-ý la’l-i yârda
Besmele yazarlar evvel mahzenü’l-esrârda
(Kýlýç, 1998: 214)
Mushâf-ý hüsnünde ebrû medd-i Bismillâh’dýr
Vâkýf-ý sýrr-ý cemâlin ‘ârif-i billâhdýr
(Çelebioðlu, 1998: 93-97)
“Güzellik kitabýnda veya yüz mushafýnda kaþ, besmeledeki Cenâb-ý Hakk’ýn Rahmân sýfatýnýn imlasýndaki med gibidir.” manasýnadýr.

2. Yenileþme Devri Türk Edebiyatýnda Besmele
Yenileþme Devri Türk Edebiyatýnda, genel özellik olarak gelenekten kopma söz konusu olduðu için þairlerin çoðu divan tertip etmeyerek, çeþitli þiirlerinin toplandýðý þiir kitaplarý neþretmiþlerdir. Dolayýsýyla yazmaya besmeleyle baþlama geleneði de yok olmuþtur. Buna raðmen çeþitli sebeplerle kaleme alýnan þiir kitaplarýnda besmele kelimesine oldukça çok yer verilmiþtir.
Arif Nihat Asya’nýn Süleymaniye þiirinde;
Gün batýp doðdukça dünya durdukça
Üzerinde kalacaktýr baþlarýn
Öpülüp alnýndan besmelelerle
Yerlerine konmuþ kilit taþlarýn
(Asya, 1990: 25) þeklinde besmele geçmektedir.
Besmele münacaat tarzýnda yazýlmýþ eserlerde de sýk sýk karþýmýza çýkmaktadýr.

Yakarýþ
ey hiç yoktan varlýðýmý bir balçýktan var edenim
nimetine þükürlerle binlerce kez hamd ederim.
ey baþýma bir taç gibi Muhammed’i yar edenim
huzurunda günahýmdan utanýrým ar ederim
evvel Allâh âhir Allâh bismillâh
kimsenin önünde eðilmez baþým senden baþka
yar olmaz kimse bize senden baþka
ey dünün ve bu vaktin sahibi
ey sahibi bir hesap gününün
bir tek sana eðilir secde ederiz
kulluklar bilmeyiz baþkaca
bâtýn Allâh, zâhir Allâh
bismillâh
sabit kadem kýl bizi müstakim yolda
kaybolmamýþ insanlar grubunda
bir olsun eylemimiz sözümüz
dostlarla arkadaþlarla
bir olsun yüreðimiz gönlümüz
maðfiret eyle baðýþla bizi
sensin bizim tek sahibimiz
ey merhameti bol
ikramý sonsuz

þaný yüce Rabbimiz
Rahîm Allâh, Rahmân Allâh bismillâh
(Kurnaz, 1992: 96).
3. Türk Halk Edebiyatýnda Besmele
Türk Halk Edebiyatýnda da besmelenin iktibas edildiði pek çok örneði görmek mümkündür. Aþýk Edebiyatýnda tevhid tarzý eserlerde, aþýk tarzý destan ve þiirlerde karþýmýza sýkça çýkmaktadýr.
Bayburtlu Zihni’den:

Tevhid
Müstecâb eyle duamý yâ Rahîm
Sýrr-ý Bismillâhi’r-rahmâni’r-rahîm
Hamd-ý sade’le hamdülillâhi’il-mu’in
Sad hezar þükr-i Rabbü’l-âlemîm
Sen ki Rahmân-ý Rahîmsin yâ Ýlâh
Yevm-i dinin mâliki bî- iþtibâh
(Sakaoðlu, 1988: 138).
Seyranî kuluna rahmeyle Rahîm
Bin bir ismin dilde hatmoldu Rahîm
Çaðýrýnca seni yâ Gafuru’r-rahîm
Kerem eyle medet yaremiz anda
(Yüksel, 1987: 31).
Bayburtlu Celâlî’den:
Birisafi “sad” Ýmlâsý
Biri besmele’nin “bâ”sý
Biri “elif-lâm”ýn “râ”sý
Gamz-ý müjganým merhaba
……
Habâsetler gibi pistir her iþi
Kör olsun gözleri dökülsün diþi
Besmelede seksen sekiz yanlýþý
Gidip fetvaneye mânâ beðenmez
………
Arifler dilinde harf-i Bismillâh
Seng-i hâre deðse gül-anber eyler
Her kime yetiþse “nârun minallâh”
“Lentebur” sýrrýna ol mahzar eyler
……..
Öyle bir Leylâ’ya Mecnûn’um billâh
Ýsminde okunur harf-i Bismillâh
Tutuþtu her yaným hasbeten li’llâh
Mevlâ’yý zikr eden kul kýnanýr mý
……….
Yemek Destaný
Bismillâh okundu ince taâma
Zaðbal kuru kaymak durdu selâma
Baklava bal börek koz içi helva
Döktük orta yere harmân eyledik
(Kurnaz, Tatçý, 2000: 177, 203, 139, 172, 251).

Gönderen: 29.04.2010 - 23:17
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Sümmanî’den:
Der Sümmânî kýrklar ile görüþtüm
Bûs edip destin ummâna düþtüm
Hakk’ýn lutfu ile ben de yetiþtim
Her iþin baþýnda Bismillâh dedim
…..
Maþallâh yakýþmýþ o kadd ü kâmet
Öðmüþ halk eylemiþ Cenâb-ý Kudret
Besmelesiz hâsýl olsa bir velet
Eremez kemâle þargadan olur
…………
Senin bildiðin esrâra çeken var bir Bismillâh

Sana kimler hüccet verdi bana mülk ettin günahý
Yirmi dokuz harf içre cem etmiþ ilm-i Kur’ân’ý
Hem bir sen mi öðrendin hocam þeriatý garrayý
Bizi halk eyleyen Hâlýk bilir âlâyý ednâyý
(Rayman, 1997: 232, 305).

4. Dinî ve Tasavvufî Türk Edebiyatýnda Besmele
Yine Tekke Edebiyatýnda Yunus’ta, Yesevî’de Hâcý Bektâþ’ta her hayýrlý iþe besmele ile baþlama geleneðine uygun kullanýmlarýn yanýnda besmelenin mana ve öneminden bahseden þiirler de vardýr. Bunlardan bir tanesi 1865-1928 yýllarý arasýnda Prizren’de yaþamýþ, Melami tarikatýna mensup, ayný zaman da Prizren’de Melamî halifesi ve þeyhi olan Abdulmalik Hilmi’dir.
Besmelenin bütün ilimlerin toplamý olduðu; bâ-i Besmele’nin Hz. Muhammed Mustafa, bâ’nýn noktasýnýn Hz. Ali ve mimin ise Cenab-ý Kibriyayý gizleyen bir örtü (Hz. Peygamber ve kâmil insanlarýn sureti) olduðundan bahsedilmektedir.

Þurû ettim besmeleyle evvelâ
Ýsm-i zâtýyla edipdir ibtidâ
Kâinatýn fâtihidir besmele
Hem sýfât u zât u fi’ldir zâhire
Besmeledir câmi-i cümle ‘ulûm
Nokta-i vahdet rumûz-ý mübtedâ
Lüb içinde sýrr olunmuþ sýr durur
Bunda bilindi nedir sýrr-ý ‘amâ
Sýrr-ý zât mestûr durur âdem ile
Hep Celâlullâh cemaldir bu nümâ
Bâ-i besmeledir Muhammed Mustafâ
Nokta-i bâdýr Ali’yyü’l-Murtazâ
Her kiþiye lâzým olur bilmeðe
Mebde‘ ile hem meâdý canýma
Cennet-i mâ‘na içinde yazýlý
Mîm-i besmeledir ridâ-ý kibriyâ
On sekiz bin âlemin sýrrý budur
Âlemi halk etmede hubb-ý Hudâ
Aþk ile yanmak gerekdir ey ahî
Aþk içinde bulunur zevk u safâ
Tad-ý aþký bilmeyen hayvan durur
Ot ile yem yimeðe anlar sezâ
Üç hurûfun sýrrý oldu besmele
Biri hýrka biri tac u bu ridâ
Hýrkada var üç ‘alem bil ey dedem
Biri sarý biri ahmer bir kara
Tâcýnýn dört terki dahi bilesin
Terk-i dünya biridir terk-i ukbâ
Terk-i hestî birisine dediler
Terk-i terk oldu biri hem mahviyâ
Yediye oldu bu sýrlar müþtemil
Bu durur cümle cihâz-ý evliyâ
Hem ridânýn otuz iki rengi var
Anýn ile zâhir oldu Hilmiyâ
(Özcan, 1994: 28).
Yunus Emre’ den,
Sensin Kerîm sensin Rahîm Allâh sana sundum elim
Senden artýk yoktur umum Allâh sana sundum elim
(Tatcý, 2005: 181).
Ahmed-i Yesevî’den,
Bismillâh dip beyan eyley hikmet aytýp
Taliplerge dürr ü güher saçtým muna
Riyâzetni katýp tartýp kanlar yutup
Min defter-i sâni sözin açtým muna
(Erarslan, 1983: 48-49).
Hâcý Bektâþ-ý Velî’den,

Pes zâhidlerün ta’atý dün ü gün Tanrýyý zikretmektür ve hem Bismillâhirrahmanirrahimi cümle iþde yâd kýlmakdur
(Esad Coþan, 1971: 1).
Þah Hatayî’den:
Alnýmýzda yazýlý böyle bir yazý
Mümin Müslim Hakk’a eyler niyazý
Besmeleyle okunur Elham suresi
Okudum da geldim yolun üstüne
Þah Hatayim eydür þem’i çýrasý
Errahmandýr iki kaþýn arasý
Besmeleyle okunur Elham suresi
Okudum da geldim ölün üstüne
Türkülerimizde:
Can özümden besmeleyi çekince
Dil yanmazsa ben yanarým sultaným
Ekrem Çelebi
Kaþlarýn bismillâh yüzün Beytullâh
Seni öz nurundan yaratmýþ Allâh
Mani ve ninnilerimizde de:
Besmeleyle çýktým yola
Selam verdim saða sola
A devletli benim beyim
Ramazanýn mübarek ola
(Üçok, 2002: 305).
Ninni der uyuturum
Besmeleyle büyütürüm
Ne yapalým böyle durum
Ninni yavrum ninni
(Çelebioðlu, 1987: 20, 41).
C. Türk Folklorunda Besmele
Besmelenin Türk folkloru, eðitim ve kültür tarihinde de önemli bir yeri vardýr. Çeþme alýnlýklarýnda, dükkanlardaki levhalarda, mezar taþlarýnda besmeleyle ilgili beyit ve mýsralarý görmek mümkündür. Evlerin en yüksek ve en güzel yerlerini aðaç oyma, sedef kakma, gümüþ ve genç kýzlarýn çeþitli þekillerde iþledikleri besmeleler süslemektedir.
Okula baþlama törenlerinden biri olan, halk arasýnda “Âmin Alayý”, yüksek tabaka arasýnda da “Bed’-i Besmele þeklinde anýlan “Mahalle mektebine baþlama merasimi” okuma yaþýna gelmiþ çocuklarýn, hoca önünde merasimle besmele çekerek, okumaya baþlamalarýný ifade etmektedir. Dua alayý ya da Besmele cemiyeti olarak da bilinmektedir (Ýslâm Ansiklopedisi, c. 5, s. 540).
Ýnsan hayatýnda yeni bir dönemin baþlangýcý sayýlan okula baþlama; hem çocukluktan çýkma yolunda atýlan ilk adým hem de çocuða yeni bir statü kazandýrmada ilk adým sayýlmaktadýr.
Bed’-i Besmele törenine baðlý olarak okul ilâhîleri de ortaya çýkmýþtýr. Bunlar arasýnda besmele ilâhîleri de vardýr.

Ýlâhîlerden birisi;
Yâ Ýlâhi baþlayalým ism-i bismillâh ile
Bu duaya el açalým ism-i bismillâh ile
Sen kabul eyle duamýz besmele hürmetine
Ýlmini eyle müyesser yâ Ýlâhe’l-âlemin
þeklinde devam etmektedir (Birinci, 1982: 37-57).
Çeþme Alýnlýklarý
Allâh’ýn CC Hayy sýfatýnýn gizlendiði suya, Ýslâmiyet büyük önem vermiþ ve insanlara su saðlamanýn en hayýrlý ve sevap iþlerden olduðunu kabul etmiþtir. Hz. Muhammed’in “Sadakanýn en faziletlisi su teminidir.” þeklindeki hadisi, maddî durumu iyi olanlarýn su ihtiyacýný karþýlamak üzere kuyular vakfetmesine sebep olmuþtur.
Bu sebeple özellikle Türk topluluklarýnda çeþme yapýmý ve çeþme vakfý önemli bir hayýr sayýlmýþtýr.
Hayrat olarak yapýlan çeþmelerin, yalnýz þehir, kasaba gibi yerleþim yerlerinde deðil, yol kenarlarýnda, kýrlýk yerlerde de yapýlmýþtýr. Yollardaki çeþmelere “menzil çeþmeleri”, açýk arazideki çeþmelere de “çoban çeþmeleri” denir.
Bu çeþmelerin, özellikle de þehirlerdeki çeþmelerin kitabeleri yapýldýðý dönemin üslûbuna uygun olarak yazýlmýþtýr. Genellikle besmele ile baþlar, hayýr sahibine dua isteðiyle biter. En meþhurlarýndan birisi, III. Ahmed’in çeþmesi için yazdýðý beyittir.

Çek Besmeleyi iç suyu
Han Ahmed’e eyle dua
Dükkanlardaki Levhalar:
Osmanlý Ýmparatorluðunun her yerinde esnaf, sanatkâr ve meslek sahiplerinin, ahîlik geleneðine uygun olarak pîre
baðlýlýklarý son zamanlara kadar sürmüþ, her sanat, meslek ve iþ yerinde o sanat, meslek ve iþini belirten levhalar asýlmýþtýr. Bunlardan bazýlarý þunlardýr:

Muhallebici dükkâný: Bu seherde besmeleyle açýlýr dükkanýmýz Hazret-i Þeyh Þâzeli’dir pirimiz üstadýmýz
Berber Dükkaný:
Her seherde besmeleyle açýlýr dükkanýmýz
Hazret-i Selman Pak’týr pirimiz üstadýmýz
Kiremitçilerde:
Her seherde besmeleyle açýlýr dükkanýmýz
Hazret-i Abdullah Mekkî’dir pirimiz üstadýmýz
Edirne’de Selimiye Kapalý Çarþýsý’nda:
Her seherde besmeleyle açýlýr dükkanýmýz
Hazret-i Ýbrahim peygamberdir pirimiz üstadýmýz
(Çaðatay, 1989: 167-168).
Buraya kadar besmelenin kullanýmý ile ilgili verdiðimiz çeþitli örnekler toplum hayatýndaki kutsal ve mühim manayý vurgulamaktadýr.
ALINTI.

Gönderen: 29.04.2010 - 23:18
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Bismillahirrahmânirrahim
(Rahman ve Rahîm olan Allah’ýn adýyla baþlarým)
Kur’an-ý Kerim’de iki türlü besmele vardýr Birisi, sûre baþlarýnda yazýlan ve sûreden baðýmsýz olarak bulunan besmele, diðeri Neml Suresi’nin 30 ayetindeki besmeledir Neml Suresi’ndeki besmelenin bu sûrenin bir parçasý olduðu açýkça bilinmektedir Bundan dolayý besmelenin Kur’an âyeti olduðunda þüphe yoktur Bu durum, açýk tevâtür ile ve âlimlerin ittifakýyla kesin olarak bilinmektedir (1)
Süleyman (a s ) Yemen’de Sebe denilen bir kavmin kraliçesine yazdýðý mektubuna, “Rahman ve Rahim” olan Allah’ýn adýyla baþlamýþtýr (2) Besmele, Kur’an-ý Kerim’de Allah Teâlâ’nýn indirdiði ayetlerdendir Süleyman (a s )’dan sonra özellikle bu ümmete has kýlýnan bir sözdür (3) Hz Peygamber bu konuda þöyle buyurmaktadýr: “Davud oðlu Süleyman (a s ) ve benden baþka hiçbir peygambere indirilmeyen bir âyet bana indirildi Bu âyet “Bismillâhi'r-rahmanirrahim”dir ”(4)

Sunacaðýmýz þu hadisler, besmelenin önemini, Müslüman’ýn iþlerine nasýl baþlamasý gerektiðini güzel bir þekilde izah etmektedir

“Besmele ile baþlanmayan her önemli iþ sonuçsuz kalýr”(5);
“Besmele her kitabýn anahtarýdýr ”(6)

Besmele hakkýnda âyetler ve hadislerin sunduðu mesajýn þuuru ile Müslümanlar, meþrû olan bütün iþlerine besmele ile baþlamaktadýrlar Ýþlere Allah adýyla baþlamak ne kadar güzel bir davranýþtýr

Ýslâm kültürü, bir kimsenin her iþe Allah adý ile baþlamasýný gerekli kýlar Eðer bu bilinçli bir þekilde ve samimiyetle yapýlýrsa þu üç güzel sonucu doðuracaktýr:

Birincisi, bu kiþiyi kötülükten uzak tutacaktýr Çünkü Allah ismi, onu kötü bir niyet veya bir davranýþtan alýkoyarak bu konuda düþünmesini saðlayacaktýr
Ýkincisi, kiþi meþrû bir iþe baþlarken Allah’ýn adýný anarsa, onun her hareketi tabiatýyla Allah'ýn rýzasýna uygun olacaktýr
Üçüncüsü, o kiþi, Allah’ýn yardým ve nimetleriyle karþýlaþacak ve Þeytanýn aldatmalarýndan korunacaktýr Çünkü kim Allah’a yönelirse, Allah da ona yönelir (7)

Besmelede geçen “Allah”, gerçek ilâhýn özel ismidir Kur’an, bize bu en yüce ve en büyük zatý, eksiksiz sýfatlarý, güzel isimleriyle tanýtmakta, bizim ve bütün kâinatýn O’na olan ilgi ve alakamýzý bildirmektedir Kâinatý ve bütün varlýklarý yaratan, devamlarýný ve olgunlaþmalarýný temin eden yüce ismin sahibi Allah’týr “Allah” yüce ismi, Allah’ýn yüce zatýna dalalet eden, O’na ait olan özel bir isimdir Allah, hakkiyle tapýlacak olan yüce Zatýn ismidir (8)

Besmelede en önemli husus, Allah’ýn ismini okumak ve onu, giriþilecek iþten önce zikretmektir Bu öne alma, yardýmýn yalnýzca Allah’tan isteneceðini ve manayý yalnýzca O’na ait kýlmak içindir Çünkü bilindiði gibi her millet, en önemli iþine, büyüklüðüne inandýðý bir isimle baþlar Arap müþrikleri de sözlerine veya iþlerine “Lât’ýn ismi ile”, “Uzza’nýn ismi ile” gibi putlardan birinin ismi ile baþlarlardý Ýnsanlar arasýndaki alýþveriþ ve diðer iþlerde, özellikle açýlýþ törenlerinde ve özel programlarda “filancanýn adýna, filanýn þerefine” gibi bunun deðiþik örneklerini görürüz Ýþte besmelede de fiilin (yapýlacak iþi ifade eden fiilin) cümlenin sonuna býrakýlarak Allah’ýn isminin öne alýnmasý, bütün bunlarý reddetmek ve baþlamayý yalnýz Allah’ýn ismine tahsis etmek içindir Besmele, “Ne kendim ve ne de baþkasý yani, akla gelebilen hiçbir isim ile deðil, ancak yüce Allah’ýn ismi ile þu iþime baþlarým, baþlýyorum”demektir (9)

Yapýlan bu izah, dikkate þayandýr Müslüman, yapacaðý bütün iþlere, her çeþit faaliyetlere, programlara öncelikle Allah’ýn adýyla yani, besmele ile baþlamalýdýr Müslüman vereceði konferansta, yapacaðý hitapta, katýlacaðý açýk oturumda, panelde, sempozyumda, kültürel ve sosyal etkinliklerin tümünde, özel ve tüzel merasimlerde hep besmeleyi öne geçirmeli, besmeleyi baþlangýç yapmalý, besmeleyi baþtacý kýlmalýdýr Çünkü besmele Allah’a saygýnýn, Allah’a sevginin ve Allah’a itaatin bir ifadesidir

Bir Müslüman besmele ile “þu iþe baþlýyorum” derken; “ben bu iþi kendim için deðil, Allah adýna, O’nun emri ile ve ancak O’nun için yapýyorum” demiþ olur

Her iþe Allah’ýn adýyla baþlanmasý, Ýslâm’ýn âdâbýndandýr Bu gerçek, ilk olarak indirilen Kur’an-ý Kerim’in: “Yaratan Rabbinin adýyla oku”(10) âyetinde Allah Teâlâ tarafýndan bildirilmiþ ve Hz Muhammed (s a s )’e talim edilmiþtir Bu edep düsturu, Ýslâm Dini’nin en önemli temel düþüncesini özetler Bu temel prensip, “0 ilktir, sondur, zâhirdir, bâtýndýr O, her þeyi bilendir”(11) âyetidir

Allah ilktir, her þeyden öncedir, baþlangýcý yoktur, varlýklarý O yaratmýþtýr Sondur, varlýklarýn yok oluþundan sonra da O bâkîdir Zâhirdir, varlýðý bir çok delille gün gibi açýktýr Bâtýndýr, zâtýnýn hakikati duyular ve akýlla idrak edilemez (12)

Her varlýk, varlýðýnýn sýrrýný Allah’tan alýr Her þeye, her varlýða hayat veren O’dur Her þey O’nun iradesi ile baþlar ve son bulur Her baþlangýç, her hareket, her yöneliþ O’nun dilemesiyle ve takdiriyle meydana gelir Bu açýdan, her þeye O’nun ismi ile baþlamak, her meþrû iþi O’nun adýný anarak yapmak, Müslümanýn temel hedefi ve gayesidir

Mevlid-i Þerifin müellifi Süleyman Çelebi, mevlidine “Allah” adýyla baþlayarak, Ýslâm terbiye ve geleneðinin en güzel numunesini sunmuþtur
Allah adýn zikredelim evvelâ
Vâcip oldur cümle iþte her kula
Allah adýn her kim ol evvel ana
Her iþi âsan eder Allah anâ
Allah adý olsa her iþin önü
Hergiz ebter olmaya ânýn sonu
Her nefeste Allah adýn de müdâm
Allah adýyla olur her iþ temâm

Bütün iþlere en önce Allah’ýn adý ile baþlamak, her kulun görevidir Her kim, Allah adýný öncelikle anar ve iþine öyle baþlarsa, Allah ona iþini kolaylaþtýrýr Her iþten önce Allah’ýn adý anýlýrsa, hiçbir þekilde o iþin sonu, bereketsiz ve sonuçsuz kalmaz Kul, her nefeste Allah’ýn adýný sürekli anmalýdýr Her iþin tamam olmasý Allah adý ile olur

Besmele, Allah’ý anmanýn, Allah’a itimat ve dayanmanýn, Allah’a güvenmenin, Allah’tan yardým istemenin, Allah’a teslim olmanýn, Allah’ýn rahmetine ve esirgemesine talip olmanýn ve sýðýnmanýn bir ilaný ve ifadesidir Mü’min her faaliyetinde, her hareketinde, her iþinde sadece Allah’ýn yardýmýna güvenir ve O’nun rahmetini ve esirgemesini umar

Mü’min yemesine, içmesine, okumasýna, konuþmasýna, oturmasýna, kalkmasýna, yatmasýna, uyumasýna, hep besmele ile baþlar Besmele, mü’mine lütfedilen ilâhî bir anahtardýr Mü’min, dünyevî ve uhrevî bütün iþlerinin kapýsýný bu anahtarla açar Ebedi saadet ve mutluluðu kazandýracak maddî ve manevî tüm iþlerin þifreleri, bu anahtarla çözülür Ýman, ilim, irfan, ahlâk, fazilet ve kýsacasý insaný kemale erdiren bütün deðerlerin kapýlarý onunla açýlýr

Müslüman mabedine, evine, iþyerine, dükkanýna, fabrikasýna, okuluna, kýþlasýna girerken, dükkanýný açarken, sözüne, konuþmasýna, dersine baþlarken, baðýnda bahçesinde, bürosunda ve iþ yerinde çalýþýrken besmeleyi terennüm etmeli ve onu bir hayat tarzý haline getirmelidir

Gönderen: 29.04.2010 - 23:20
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Bayrak þairimiz Arif Nihat Asya ne güzel söylemiþtir:
Besmele, ekmeðimizin bereketiydi;
Ýki dünyada aziz ümmet, Muhammed ümmetiydi (13)

Evet, besmele Ümmet-i Muhammed’i tanýmanýn bir alâmet-i fârikasýdýr Bu ümmet, yeryüzünde bu kutsal cümle ile tanýnýr Bu kutsal cümle, onu hem bu dünyada hem de öbür dünyada aziz, üstün ve þerefli kýlacaktýr

Þairin dediði gibi besmele, her þeyimizin bereketidir Aþýmýzýn, iþimizin, eðitimimizin, okulumuzun, üniversitemizin, kýþlamýzýn, fabrikamýzýn, ticarethanemizin, baðýmýzýn, bahçemizin, tarlamýzýn, ürünümüzün bereketi ve uðuru, hep besmelenin gücü ve feyzi ile olmaktadýr Besmelenin gücü ile þuurumuz, bilincimiz, huzurumuz, ümidimiz, azmimiz, aþkýmýz, þevkimiz artmaktadýr Besmelenin sayesinde iç âlemimizde sükun, huzur ve rahatlama olmaktadýr Besmelenin verdiði hazla ordumuz cephede galip gelmekte, askerimiz þahadet mertebesine ve gazilik unvanýna nail olmaktadýr

Her þeyin anahtarý ve tevhid (Allah’ýn birliðinin) ayeti olan besmele, Müslüman’ýn bütün varlýðýný kuþatan ilâhî bir düsturdur Müslüman besmele ile iç içe yaþayan bir kimsedir

Besmele, onun nefes alýþýndan al da bütün hayatýnýn kademelerine hakim olan kutsal bir metindir Besmele ile, Allah Teâlâ’nýn Rahmân ve Rahîm isimlerini, kalbimizde niyet ettiðimiz, daha henüz meydana gelmemiþ olan ve yapmayý kastettiðimiz iþimize baðlarýz Yani, besmeleyi o iþin önüne geçirir ve iþimize baþlamadan besmeleyi okuruz Besmele, kelimeleri kýsa fakat manasý dünyayý kaplayan ve kuþatan özlü bir sözdür

Ýstediðimizi yapmakta ne kadar serbest olursak olalým, yaptýðýmýz þeylerin sebep ve neticelerini bilemeyiz Bütün iradelerimizin, istek ve dileklerimizin aksamadan ve sýkýntýsýz meydana geldiðini görememekteyiz Demek ki, baþarýlarýmýz, her þeyin ilk sebebi ile isteklerimiz arasýndaki münasebetin bereketine baðlýdýr Bu bereket, baþlangýçta Rahmân’a ait, sonunda da Rahîm’e aittir Ýþin baþlangýcýnda da, sonunda da baþarýyý ve bereketi bize ihsan edecek ve takdir edecek sadece Allah’týr Bizim iþimizin nasýl seyredeceðini, nasýl sonuçlanacaðýný, hayýrla bitip bitmeme noktasýný yalnýz Rahmân ve Rahîm olan Allah bilir (14)

Lütfu ve ihsaný herkesi ve her þeyi kuþatan Allah, büyük dostu Hz Muhammed’in terbiyesine ve ýslahýna gayet önem vermiþtir Onu ilâhî yardýmýna mazhar kýlmýþ, ayrýca kendisine baðlýlýðýný göstermek ve ilâhî ismini öne almak suretiyle baþlamanýn kutsal edebini ona öðretmiþtir Ona apaçýk bir dil ile Allah’ýn birliðini ifade etme, gayet kýsa ve kýsa olmasý ile birlikte son derece derli toplu ve olaðanüstü akýcý ve açýk bir beyan üslûbu içinde özetleyen “Bismillahi’r-rahmanir’rahîm” düsturunu, her þeyin bir anahtarý gibi ihsan etmiþtir Sonra bu kanunu, bu edeb ve terbiyeyi bütün Ýslâm Ümmeti’nin kitaplarý, yazýlarý, Kur’an okumalarý, nutuklarý ve diðer önemli iþleri ve ihtiyaçlarýnýn baþýnda iktibas edecekleri ve uyacaklarý kýymetli bir gelenek kýlmýþtýr (15)

Besmele, Müslümanýn her iþini süsleyen ve Müslüman’a güç ve kuvvet veren kutsal bir cümledir Besmelede geçen Allah’ýn Rahman ismi, iyi olsun kötü olsun, mü’min olsun kafir olsun, ayýrým yapmadan dünyada herkese nimet veren Allah demektir Rahim ise, ahirette nimetlerini sadece mü’minlere veren manasýnadýr Cenab-ý Allah, dünyada herkese nimet verdiði halde, kendisine inananlara âhirette özel muamele yapacaktýr Kur’an’da geçen “Rahmân” ve “Rahîm” kelimeleri hep bu manada kullanýlmýþtýr (16)

Besmele ile, Allah yüceltilmekte, O’na tazim ve saygý ifade edilmektedir Diðer taraftan Allah Teâlâ’nýn rahmetinden kovduðu ve müminlerin düþmaný olan Þeytaný kahretme, küçültme ve aþaðýlama vardýr Ebû Müleyh (r a ) bir adamýn þöyle söylediðini anlatýr: “Resûlüllah (s a s )’ýn terkisine binmiþtim Resûlüllah (s a s )’ýn hayvanýnýn ayaðý tökezledi Bunun üzerine ben, ‘þeytan helak olsun, mahvolsun’ dedim Resûlüllah hemen bana: “Þeytan helak olsun deme Çünkü sen böyle söylediðin zaman o büyüklenir Hatta kendisini bir ev gibi görür ve þöyle der: ‘Kuvvetimle bunu yaptým (baþardým)’ Fakat sen, “Bismillah” de Zira sen böyle söylediðinde o küçülür Hatta bir sinek gibi olur ” (17)

Bu hadis-i þeriften de anlýyoruz ki, besmeleyi okuyan kimse, bu hareketi ile Allah’ýn þanýný yüceltmek ve Þeytaný ise kahretmektedir Çünkü Þeytan, Allah’ýn anýldýðý yerde duramaz, vesvesesinde baþarýlý olamaz Allah Teâlâ’nýn mü’minlere rahmet ve merhametle davranmasýný hazmedemez ve bu konuda aþýrý derecede kýskançtýr Kendisi Allah’ýn rahmetinden kovulduðu için, Mü’minin Allah’ýn rahmetine ve esirgemesine sýðýnmasýna, Allah’a dayanmasýna ve O’na tevekkül etmesine dayanamaz

Böyle bir kutsal cümleyi, Müslümanýn hiç dilinden düþürmemesi ve bütün meþrû iþlerini O’nun kýlavuzluðunda yapmasý gerekir O’nun adýný, her þeyden önce söylemenin, hatýrlamanýn yolu, besmeleyi gönüllere nakþetmekten geçer Gönüllere nakþedilen besmele sayesinde Müslüman, her an Allah’ý anar ve O’ndan hiçbir þekilde gafil olmaz Müslüman, gaflet uykusundan ancak besmelenin bereketi ve ilhamý ile uyanýr
1- Elmalýlý, Muhammed Hamdi Yazýr, Hak Dini Kur'an Dili, Ýstanbul, 1971, I, 15
2- Bkz Neml, 22-30
3- Bkz Kurtubi, Ahkâmu'l-Kur'an, Beyrut, 1993, I, 88
4- Ýbn Kesîr, Ýsmail b Ömer, Tefsiru'I-Kura’n’il- Azim, Ýstanbul, 1984, I, 33
5- Feyzu’l-Kadir, V, 13
6- Feyzu’l-Kadir, III, 191
7- Mevdudî, Tefhim’ul- Kur’an, trc Komisyon, Ýstanbul, 1996, I, 40
8- Bkz Elmalýlý, I, 18-19
9- Elmalýlý, I, 39-40
10- Alak, 1
11- Hadîd, 3
12- Ali Özek ve Arkadaþlarý, Kur’an-ý Kerim ve Türkçe Açýklamalý Meâli, Medine, 1992, Hadid Suresi, 3 ayetin izahý
13- Arif Nihat Asya, Dualar ve Âminler, Ýstanbul, 1990, s 63
14- Bkz Elmalýlý, I, 42
15- Bkz Elmalýlý, I, 45-46
16- Ali Özek ve Arkadaþlarý, a g e , Fatiha Suresi’nin izahý
17- Ebû Davûd, Edeb, 85; Ahmed b Hanbel, V, 59- 71, 365; Ýbn Kesîr, a g e , I, 34

Gönderen: 29.04.2010 - 23:22
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -

Besmele Hakkýndaki Ayetler



Hud / 41 (Nuh) dedi ki: "Gemiye binin! Onun yüzüp gitmesi de, durmasý da Allah'ýn adýyladýr Þüphesiz ki Rabbim çok baðýþlayan, pek esirgeyendir "

Neml / 30 "Mektup Süleyman'dandýr, rahmân ve rahîm olan Allah'ýn adýyla (baþlamakta) dýr "

Maide / 4 Kendileri için nelerin helâl kýlýndýðýný sana soruyorlar; de ki: Bütün iyi ve temiz þeyler size helâl kýlýnmýþtýr Allah'ýn size öðrettiðinden öðretip avcý hale getirdiðiniz hayvanlarýn sizin için yakaladýklarýndan da yeyin ve üzerine Allah'ýn adýný anýn (besmele çekin) Allah'tan korkun Allah'ýn hesabý pek çabuktur


En’am / 118-119 Allah'ýn âyetlerine inanýyorsanýz, üzerine O'nun adý anýlarak kesilenlerden yeyin Üzerine Allah'ýn adý anýlýp kesilenden yememenize sebep ne? Oysa Allah, çaresiz yemek zorunda kaldýðýnýz dýþýnda, haram kýldýðý þeyleri size açýklamýþtýr Doðrusu bir çoklarý bilgisizce kendi kötü arzularýna uyarak saptýrýyorlar Muhakkak ki Rabbin haddi aþanlarý çok iyi bilir
Gönderen: 29.04.2010 - 23:26
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1724 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 12:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
kadir42 (59), mehmet Coskun (51), bahtsiz_garib (39), ha987 (61), eraklis (46), sevdamsin (41), REiS44 (39), gül_i_rana_m (38), HaZeL17 (34), hasmusic (49), fesih (39), ta_ha (47), sancaktar (48), turan16 (56), ekspero27 (45), bypolatalemdar (46), istanbullu (62), neyy (40), sinankaya (43), Design-Musty (37), _BURAKK_ (46), erencelik (41), Bizim muhtar (62), bahadir_bado (41), kaanerte (42), turkmilleti (38), SADIKDEMIR (38), haskut72 (52), ulubay (44), xmisirlix (43), sahinoglu-erol (51), Cihat88 (36), evildoer (36), FAZILL (34), tugba*g (43), ZEHIRLI_CICEK_3.. (53), cansever (46), caferta (40), nrdnm (48), vefalim (45), tetik42 (59)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 1.12453 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.