|
 |
 |
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
|
|
Mezhepler üzerine
Dr. Ebubekir Sifil
Soru: Mezhepler (Hanefi, Þafi, Hanbeli, Maliki) hakkýnda yazabilir misiniz? Kiþi tabi olduðu mezhebi neye göre belirler? Mezhepler arsý geçiþ var hangi hallerde olabilir? Özetle, mezhepler konusunda detaylý açýklama yapma imkanýnýz olabilir mi?
Cevap: Günlük hayatýn hemen her anýnda mezhep meselesini ilgilendiren bir durumla karþýlaþýyoruz. Bu sebeple mezhep meselesinin bu derece sýk gündeme gelmesini yadýrgamamak gerekir.
Mezhep, kýsaca hayatý vahyin gösterdiði istikamette yaþayabilmek için, bir baþka ifadeyle vahyi hakký verilmiþ bir anlama faaliyetinin konusu yapabilmek için gerekli usul ve ilkelerin adýdýr.
Bunun kolay bir iþ olmadýðý, dahasý, masa baþý ve münferit birtakým faaliyetlerle yapýlamayacaðý, anlamamýz gereken ilk husustur. Bu itibarla bir kimsenin, eline aldýðý bir Kur'an mealiyle yahut Hadis kitabýyla doðrudan amel etmeye kalkýþmasý, züccaciye dükkânýna dalan filin yol açtýðýndan farklý bir manzara doðurmayacaktýr. Zira mesele sadece okuma yazma bilmekle ve Kur'an ve Hadis metnine vakýfý olmakla sýnýrlandýrýlamayacak kadar hayatî ve hassastýr.
Söz gelimi Kur'an ve Sünnet nasslarýnýn yapýsý, bu iki kaynaðýn birbirleriyle iliþkisi, kaynaðýný bunlardan alan diðer usul umdeleri bu noktada merkezî öneme sahip hususlardýr.
Allah Teala'nýn ve Resulü'nün bizden nasýl bir hayat istediðini sahih bir þekilde anlayabilmek için, vahyin nüzulüne ve Sünnet'in vüruduna kimi zaman sebep teþkil etmiþ, kimi zaman doðrudan þahit olmuþ bulunan Sahabe neslinin tutumu da behemehal dikkate alýnmak durumundadýr. Daha önce de deðiþik vesilelerle vurguladýðým gibi, Peygamberi (s.a.v) terk-i dünya etmiþ bir ümmetin, Peygamber (s.a.v)'e arkadaþlýk, yoldaþlýk etmiþ ilk ve tek kuþaðýnýn olaylar karþýsýndaki tutum ve tavrýnda o Peygamber (s.a.v)'in etkisinin bulunmayacaðýný söylemek herhangi bir kasýt söz konusu deðilse cahillikten baþka bir þeyin ifadesi olamaz!
Kýsacasý Kur'an ve Sünnet'in bizden ne istediðini tam anlamýyla kavrayabilmek için, öncelikle belli bir Usul'e ihtiyaç vardýr. Ýþte mezhep bize bu Usul'ü ve bu Usul doðrultusunda ortaya konulmuþ füruu/pratiði veren biricik sistemdir. Bu noktada yaþanan bir kafa karýþýklýðýna parmak basmanýn sýrasýdýr: "Kur'an ve Sünnet elimizde olduðu halde mezhep imamlarýnýn ve ulemasýnýn görüþlerine niçin ihtiyacýmýz olsun?" derler.
Bu çerçevede gündeme gelen herhangi bir soruya, "dinî cevabý ayrý, mezhebî cevabý ayrý" gibi bir yaklaþýmla mukabelede bulunmak, yahut herhangi bir ibadeti -mesela namazý- Kur'an ve Sünnet'e göre kýlýnmasý durumunda ayrý, mezheplere göre kýlýnmasý durumunda ayrý bir mahiyet kazanacakmýþ gibi takdim etmek meseleyi çarpýtmaktan, ya da cehaleti ifþadan baþka bir anlama gelmez.
Zira mezhep Din'in, yani Kur'an ve Sünnet'in "alternatifi" deðildir! Meseleye böyle bakýldýðýnda mezhebi reddetmek dinin gereðiymiþ, veya mezhebi reddetmedikçe Din'in özüne vakýf olunamayacakmýþ gibi bir düþüncenin oluþmamasý mümkün deðildir.
Oysa dediðim gibi Din'in ve konunun kaynaklarýnýn bizden ne istediðini mezhep olmadan anlamak ve o anlaþýlan þey doðrultusunda bir hayat yaþamak mümkün deðildir.
|
Gönderen: 21.01.2010 - 00:55 |
|
|
Şu an Yok üye ve 1022 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 12:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
 |
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
zozbay (56), fuat25 (64), A_PETEK_37 (55), musti06 (61), ryhn (65), dadas_66 (60), Aysberg175 (47), HAS18 (38), gonca gül65 (58), Dolan_Gözler (36), burhan04 (46), muhammedmol (62), syagmur (41), can_meltem (40), birol65 (60), hafiz_murat (40), likapa_53 (43), hillall (40), yalnizefe (61), resit (57), midyatli (48), tosköylü (69), cehdi (69), mizgin01 (45), suu (51), lore (48), altýnolu.. (64), emir35 (60), Sedat Yilmaz (59), seref23 (50), ragelove (45), dragon1453 (39), nur hanim (35), yatimo (44), huseyin15 (46), legacy1 (49), {=macit=} (46), h_yavuz79 (46) |
|
|
|
 |
|