|
 |
 |
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
Tehlikeli üç yol: Cimrilik, heves, kendini beğenme |
|
|
274 Mesaj -
|
|
|
Söz, Allah’ýn elçisinin olur da insanlýða ufuklar açmaz mý? O sözün kelimesi, nefesi ve manasý nice sýrlara doludur anlayabilene. Her yeni gün ve her insan kendini bulur ve tanýr o sözlerin içinde. Bizim için altýn ve mücevherden deðerlidir eþsiz nasihatler. Can-ý gönülden iyiliðimizi isteyen ve hepimize rahmet olanýn sözleri ab-ý hayattýr idrak edebilene.
Enes bin Malik hazretleri Resulullah’ýn (sallallahu aleyhi ve sellem) þöyle buyurduðunu rivayet etmektedir: Üç þey vardýr insaný helake sürükler; üç þey de vardýr ki insan için kurtuluþ vesilesidir. Ýnsanýn helakine sebep olan üç þeyden ilki artýk karakter haline gelmiþ cimrilik, ikincisi hep peþinde koþulan heva ve heves, üçüncüsü de kiþinin kendini beðenmesidir.
Bir kimsenin kurtulmasýna vesile olabilecek üç þeyden birincisi gizli-açýk her hâlükârda Allah mehâbet ve mehâfeti içinde bulunmak, ikincisi fakirlikte de zenginlikte de ifrat ve tefritlere düþmeyip istikamet içinde olmak, sonuncusu da gazap anýnda da hoþnutluk anýnda da adaletten ayrýlmamaktýr.
(Mecmaü’z-Zevâid, 1/90; Müsnedü’þ-Þihab,1/214; Feyzü’l-Kadîr, 3/307)
Enes b. Malik, Efendimiz’e hizmetiyle tanýnan ve en çok hadis rivayet eden sahabilerden biridir. Resulullah’ýn vefatýna kadar hizmetinde bulunmuþtur. 103 yaþýnda vefat etmiþtir. Hadis rivayetinde titiz davranan ve yazýlmasýna önem veren Hak âþýklardan biriydi.
Resul-i Ekrem (sas) bu hadis-i þerif’te öncelikli olarak tehlikeli olan üç þeyi haber vermektedir: Eskilerin deyimiyle, “Def-i mazarrat celbi menfaatten evladýr”. Ýslam’a giriþ cümlesi olan tevhit de “Lâ” ile baþlayarak evvela tehlikeyi haber vermektedir. Kur’an okurken ilk söylenen cümle “istiaze” yani þeytan tehlikesine karþý uyarmaktadýr. Bu hadis-i þerif de bizlere öncelikle tehlikeli yollarý haber vermektedir.
Cimrilik: Servet tutkusu ve bencillik
Cimrilik; servet edinme tutkusuyla karþýlýksýz harcama ve hayýr yapmaktan kaçýnma eðilimidir. “Þuhh” kelimesi “buhl” kelimesinden önceki haldir. Yani servet tutkusu ve bencilliktir. “Buhl” ise iyilikten kaçýnmaktýr. Kur’an’ýn ifadesiyle nefisler cimriliðe eðilimli yaratýlmýþlardýr (Nisa 128). Ýnsanýn imtihaný da nefsini eðitmek deðil midir? Gerçek iman cimrilik duygusunu engeller. Cimrilik duygusuyla imanýn bir arada bulunmayacaðýný (Müsned, II, 256, 340, 341; Nesai, cihad,8) Resulullah ifade buyurmuþtur. Cimrilik, toplumlarý birbirinin kanýný dökmeye dahi sevk etmektedir. Resulullah (sas); geçmiþte bazý kavimlerin cimrilik yüzünden birbirlerinin mallarýna saldýrmak, kanlarýný akýtmak suretiyle helak olduklarýný belirtmiþtir. (Müslim, Birr, 56)
Ýmtihan sýrrýný anlayamayan insan “fani”yim derken ebedilik hýrsýyla cimriliðe esir olmuþtur. Cimrilik öncelikle yüreðin, gönlün esaretidir. En büyük zararý “servet kafesine” mahkum olmuþ insanýn kendisinedir. Allah’a kulluk için zaman ve imkan ayýrmayan insandan daha cimri kim vardýr? Cimrilik sadece malda deðildir, sevgide, merhamette, ilimde, kýsacasý ahlâkî deðerlerde de kendini hissettirmektedir. Cimrilik virüsünden kendini kurtaramayanýn ikinci adýmda baþarýlý olmasý mümkün deðildir.
Heves: Sadece zevk peþinde koþmak
Heva, nefsanî arzu ve eðilimleri ifade eden terimdir. Akýl ve din dýþý talep ve isteklerdir. Doðru-yanlýþ, iyi-kötü ayýrýmý yapmadan haz ve zevk peþinde koþmaktýr. Heva sadece þehevî tutkular deðildir.
Kulluk þuuru dýþýndaki her türlü “tutku” hevanýn eseridir. Ýster servet, ister þehvet, isterse þöhret ve makam mevki olsun fark etmez, bunlar insanýn kendi nefsinde “tanrýlaþtýrdýðý” duygulardýr. Kendini putlaþtýrmasýdýr. Kimi zaman þirk olarak karþýmýza çýkar, kimi zaman günah, kimi zaman da gaflet olarak kendini gösterir. Nefsin ve duygularýn “ilahlaþmasýnýn” diðer bir adýdýr. (Furkan,43; Câsiye 23). Allah (cc) Resulünü tanýtýrken “O hevâsýna göre konuþmaz, O’nun konuþmasý vahiyden ibarettir.” (Necm, 3-4) buyurmaktadýr. Vahye dayanmayan, destek almayan sözler hevanýn eseridir.
Kendini beðenmek: Hevanýn esiri olmak
Yaratýlmýþlarýn en deðerlisi olan insan bu þerefi taþýyabildiði kadar kýymetlidir. Mükemmellik Allah’a mahsustur. Ýnsan daima muhtaçtýr. “En güzel amelle” sorumlu olan insan, kýyametteki neticeyi görmeden “makbuliyetini” ifade edemez. Tüm kâinat, yaratýlýþ sýrrýna göre vazifesini yerine getirmektedir. Ýnsan ise imtihanýyla farklý noktadadýr. Hevanýn esiri olmak, beðenmiþliði getirir. Kendine kimsenin benzemesine tahammül edemeyen modernizm anlayýþý gýpta yerine hasedi tercih etmiþtir. Kur’an’ýn açýk ifadesiyle, “Kendinizi temize çýkarmayýn.” (Necm, 32) ayeti kendini beðeneni Allah’ýn beðenmediðini öðretmektedir. Allah için güzel olmak ayrý, nefis ve heva için güzelleþmek ayrýdýr. Kendinle oyalanmak ve bezenmek nefse kulluðun göstergesidir. Beðenilen þey isterse fazilet getiren, ilim, ahlak gibi erdemler de olsa yanlýþa bizi sevk etmektedir. Tevazu getiren günah, beðenmiþlik getiren amelden iyidir.
Yanlýþý terk et, sonra Hakk’a baðlan
HELAK YOLLARI;
A- Cimrilik
B- Heves
C- Kendini beðenmek
KURTULUÞ YOLLARI;
A- Haþyet
B- Ýktisat
C- Adalet
|
Gönderen: 28.01.2007 - 23:31 |
|
|
|
1118 Mesaj -
|
|
|
Mevlam kurtuluþ yollarýný benimseyen/uygulayanlardan eylesin..
|
Gönderen: 28.01.2007 - 23:42 |
|
|
Şu an Yok üye ve 1016 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 12:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
 |
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
ERTAN^ (47), SABIRTASI (54), _GÜLD@ML@SI_ (55), hytrans (53), ömer1974 (51), kislali (55), baytuncay (47), þir-pençe (51), Seydanin Gülü (37), erhan24 (48), HAKAÞIÐI (46), kurtulus_necati (43), Kumrulu (34), canan57 (48), Mahmuduma (45), _Nagihan_ (37), EmmOgLu (38), BOZBOGA (50), raltintas (48), Aytekin27 (53), emetcay (53), krcsoft (50), Mustii38 (39), zeyd (46), esma_89 (36), slmselma (47), ensarrecep (46), kullukyolunda (46), aleyna_nur (39), salim99 (56), afs (66), ustaoglu (46), SuDeNuR71 (44), muratpadisah (60), Ahmed_Nuri (45), emrahbaloglu (46), umudumuz (46) |
|
|
|
 |
|