0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » SERBEST KÜRSÜ » KOSOVAYI TANIMAK ISTIYENLER...

önceki konu   diğer konu
5 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
kosovali su an offline kosovali  
KOSOVAYI TANIMAK ISTIYENLER...
91 Mesaj -
Coðrafyadaki varlýklarýný MÖ. 3 binli yýllara kadar dayandýran Arnavutlar, bu süreç içerisinde Roma, Bizans, Orta Asya göçlerinin getirdiði istilalar, Slav ve Osmanlý etkilerini yaþamýþlardýr. Bu süreç boyunca da baþta dinî olmak üzere çeþitli siyasi, ekonomik ve kültürel iliþkiler ortaya çýkmýþtýr.
Arnavutlarýn tek bir etnik toplum olarak adlandýrýlabilmelerinin en önemli nedeni kullandýklarý ortak dil olmuþtur. Bu sebeple Arnavutça, Arnavutlarýn milli dili olarak kabul edilebilir. Arnavutça, Hint-Avrupa dil grubundandýr ve Arnavut unsurlarýn tarih boyu irtibat kurduklarý Alman, Ýtalyan, Yunan ve Trakyalý dillerden farklýlýk taþýmaktadýr. Arnavutlar, Slav, Latin, Rum ve Türklerle ortak yaþam alanlarýný paylaþsalar da bu diller, Arnavut çoðunluðun arasýnda konuþulan bir dil olma özelliði kazanamamýþlardýr. Arnavutça 14. yüzyýla kadar sadece konuþma diliyken bu dönemden itibaren yazý dili de olmuþtur. Arnavutlarýn bu dönemdeki farklý dinlere olan mensubiyetleri din adamlarýnca Latin ve Yunan olmak üzere iki farklý alfabenin kullanýlmasýna yol açmýþtýr. Osmanlý döneminde ise Osmanlýca kullanýlmýþtýr.
Dinî açýdan her ne kadar Arnavutluk’taki Arnavutlar parçalý bir yapý gösterseler de (%75 Müslüman, %25 Katolik ve Ortodoks Hýristiyan) Kosova nüfusunun %90’ýndan fazlasýný oluþturan Arnavutlarýn %3’lük bir Katolik nüfus dýþýnda tamamýnýn Müslüman olduðunu söyleyebiliriz. Ülkedeki Sýrp, Karadaðlý ve bir kýsým Çingene nüfus dýþýnda kalan Boþnak, Türk ve diðer nüfusun büyük ölçüde Müslüman olduðunu ifade edebiliriz. Bu anlamda Kosova nüfusunun %95’e varan bir kýsmý Müslüman’dýr.
Bölgenin dini açýdan tarihi seyrine bakacak olursak Yunanlýlarýn MS. 2. yüzyýlda Arnavut topraklarýna Hýristiyan piskoposlar göndererek onlarý etkilediklerini görürüz. Fakat daðlýk ve iç bölgelerdeki daha kapalý kabileler üzerinde etkili olamamýþlardýr. 9. yüzyýlda Bizans döneminde misyonerler, Arnavutlar üzerindeki faaliyetlerini arttýrmýþlar ve neticede daha çok bugünkü Arnavutluk’un kuzeyinde kalan Arnavutlar, Roma Katolik Kilisesi’nin etkisiyle Katolikleþmiþ, güneydekiler ise Ortodoks Bizans etkisiyle bu mezhebe girmiþlerdir. Bundan sonra ise kuzey ve güney arasýnda kalan bölgede Ortodoks ve Katolik kiliselerinin çarpýþmalarý görülmüþtür. Bu dönemde Arnavutlarýn din ile olan iliþkilerine bakýldýðýnda esnek bir yapý vardýr. Bunun en güzel kanýtýnýn da o dönemlerden kalma ne bir kilise örgüt yapýsý ne de kendi dillerinde yazýlmýþ bir Ýncil’in olmamasý gösterilebilir.

Osmanlýlarýn 1389’da Kosova Savaþý’ný kazanmasýndan sonra bölgedeki varlýðýný kesinleþtirmesi ve fetih hareketinin batýya doðru devamý neticesinde Arnavut unsurlarda Ýslamlaþma dalgalarý görülmeye baþlanmýþtýr. Osmanlý Devleti burada resmi bir Ýslamlaþma politikasý gütmemiþse de Arnavutlar, Ýslam dinini seçmiþlerdir. Bunda doðal bir rakip olan güçlü Sýrp etkisi dýþýnda, dönemin Osmanlý yönetiminin sunduðu ekonomik, siyasal ve sosyal koþullarýn etkisi de rol oynamýþtýr. Osmanlý Devleti Arnavutlarýn sýký sýkýya baðlý olduklarý kabile yapýlarýna çok fazla müdahil olmayarak onlarýn Ýslamlaþmasýnda olumlu bir etki oluþturmuþtur.
17. yüzyýla gelindiðinde Arnavutlarýn çoðu Ýslam dinini kabul etmiþ durumdaydý. Buradaki Müslümanlarýn dinî organizasyonlarý þeyhülislamýn belirlediði düzene göre olmakta ve müftülerce uygulanmakta idi. Osmanlýlar bölgenin Ýslamlaþmasý için bölgeye gönderilen tarikat mensubu derviþlerden, Anadolu’nun çeþitli yerlerinden getirerek bölgeye yerleþtirdikleri Yörük Türklerinden baþka, Ýslam kültürünün yayýlmasý için de ciddi çalýþmalarda bulunmuþlardýr. Kosova’daki hemen hemen tüm kentlerde inþa edilmeye baþlayan cami, tekke, han, türbe, medrese, mektep, kütüphane, zaviye, kale, kule, þadýrvan, çeþme ve kervansaraylar þehrin dokusunu da deðiþtirmiþtir. Bu þekilde Kosova’da inþa edilen vakýf eserlerinin sayýsý 359’dur. Maalesef 1998–99 Savaþý sonrasýnda bunlarýn çok az bir kýsmý ayakta kalabilmiþtir. Kosova’da Fatih Sultan Mehmet döneminde deðerli mimari eserler inþa edilmiþtir. Bunlardan biri Priþtina’daki Fatih Camii’dir. Bunun dýþýnda Prizren’de Sinan Paþa, Kaçanik’te Koca Sinan Paþa, Cakova’da Hadum, Ýpek’te Bayraklý Camileri önemlidir. Kullaným amaçlarýna göre Osmanlý eserlerinin daðýlýmý þu þekildedir: 215 cami ve mescit, 15 medrese, 26 mektep, 24 tekke, 42 han, 9 hamam, 11 köprü, 2 imaret, 1 kale, 1 çeþme ve 4 saat kulesi.
Bugünse Kosova’da toplam 620 dinî eser bulunmaktadýr. Bunlardan 41 tanesi kullanýlmayacak derecede tahrip olmuþtur ya da kullanýlmamaktadýr. Bugün bu eserler arasýnda en önemli rolü camiler oynamaktadýr. Dituria Ýslame adlý derginin 1993 verilerine göre 528 camiden 498’i kullanýmdadýr. Fakat savaþ döneminde Sýrplarýn temel hedeflerinden birisi camiler olunca 1,5 senede yakýlan, yýkýlan ve tamamen tahrip edilen camilerin sayýsý 218’i bulmuþtur. Ayrýca bu camilerin imamlarýndan 32’si de þehit edilmiþtir. Kosova’ya bir ziyaretimiz sýrasýnda (Haziran 2005), diyanet yetkilileriyle yaptýðýmýz görüþmelerde bu camilerin %95’inin restore ya da yeniden imar edildiðini öðrendik.
Arnavutlar arasýnda ve özellikle bugünkü güney Arnavutluk’ta Bektaþilik de oldukça yaygýndýr. Bektaþilik bir anlamda Arnavutlarýn daha önceki yaþam tarzlarýna uygun bir anlayýþ sunmuþtur ve bunun kaynaðý da Yençeri Ocaðý’dýr. Devþirme usulüyle orduya alýnan birçok Arnavut bu tarikata girmiþtir. Bektaþilik dýþýnda Halveti, Kadiri, Melami, Mevlevi, Nakþibendî, Rufai, Sinani, Þazeli gibi tarikatlar da bulunmaktadýr. 1945’ten itibaren bu tarikatlarýn ortadan kaybolmalarýna ve 1952’de bu konuda konan yasaða raðmen 1970’lerde bu kurumlarýn faaliyetlerini yürüttüðü görülmüþtür.
Arnavutlar hakkýnda zikredilmesi gereken önemli bir not da farklý din ve mezheplere mensup olan Arnavutlar arasýnda dini içerikli kavga ve çatýþmanýn meydana gelmemesidir. Arnavutlarýn bu konudaki esneklikleri, Katolik-Ortodokslar arasýnda olduðu gibi Sünni Müslüman ve Bektaþiler arasýnda da sürmektedir.
II. Dünya Savaþý sonrasýnda Kosova ve bütün Yugoslavya’da dinî açýdan ciddi kýsýtlamalar görülmüþtür. Ýslami þeriat mahkemeleri, 1946 yýlýnda iptal edilmiþ, 1950’de kadýnlarýn yüzlerini örtmesini yasaklayan bir kanun çýkarýlmýþ; ayrýca ayný yýl, çocuklarýn temel Kuran bilgisi edindikleri ilkokullar kapatýlarak çocuklarýn camilerde öðrenim görmesi, ceza gerektiren hareket kapsamýna alýnmýþtýr. Bazý raporlara göre, askerî hizmette bulunan veya gönüllü çalýþma gruplarýnda çalýþan Müslümanlar domuz eti yemeye zorlanmýþ, subaylar, oðullarýný sünnet ettirmemeleri konusunda uyarýlmýþtýr.

Kosova Ýslam Cemiyeti faaliyetlerine II. Dünya Savaþý’ndan sonra, 1948 yýlýnda baþlamýþtýr. Ýslam Cemiyeti, 1994 yýlýna kadar Yugoslavya genelinde dinî bir örgüttü. Yugoslavya’nýn daðýlmasýndan sonra 1994 yýlýnda Kosova Ýslam Cemiyeti de baðýmsýzlýðýný ilan etti. Ýslam Cemiyeti’nin amacý, Müslümanlarda Ýslam bilincini uyandýrmak, Müslümanlarýn ahlaki, kültürel, sosyal ve ekonomik deðerlerinin geliþimine yardýmcý olmaktýr. Cemiyetin baþlýca organlarý meclis, baþkanlýk ve divanlardýr. Kosova Ýslam Cemiyeti’nin baþkaný, Alaaddin Medresesi’nin eski müdürü Naim Týrnova’dýr.
Kosova Ýslam Cemiyeti’ne baðlý olarak eðitim çalýþmalarýný yürüten ilahiyat fakülteleri ve medreseler vardýr. Medreseler arasýnda Kosova dýþýndan da öðrenci alan Alaaddin Medresesi önemlidir. 2005 yýlý Haziran ayý verilerine göre medresede 270’i erkek (yatýlýgöz kırpma ve 130’u kýz olmak üzere 400 öðrenci eðitim görmektedir. Priþtina’daki Alaaddin Medresesi’ne baðlý olarak öðretimini sürdüren Prizren ve Gilan’da da erkek medreseleri vardýr. Ayrýca iki kýz medresesi daha açýlmýþtýr ve Prizren’deki Kýz Ýmam Hatip Lisesi de açýlmayý beklemektedir. Kosova’daki okullarda dinî eðitim verilmesi, komünizmin yýkýlmasýnýn üzerinden neredeyse 15 yýlý aþkýn bir süre geçmiþ olmasýna raðmen hâlâ yasaktýr.
Kosova’da eðitim, komünist dönemde ve Sýrp-Sloven-Hýrvat Krallýðý döneminde hep baskýlar altýnda gerçekleþtirilmeye çalýþýlmýþtýr. II. Dünya Savaþý öncesinde Kosova’da 252 okul vardý ve bunlarýn tamamý Sýrpça eðitim veriyordu. Savaþ sonrasýnda ise okul sayýsý 392’ye çýkarken, Arnavutça verilen dersler Sýrpça olanlara saat açýsýndan yaklaþtýrýlmýþtýr. 1974 Anayasasý’na göre Kosova, eski Yugoslavya’daki diðer cumhuriyetler gibi eðitimle ilgili, bilimsel ve kültürel faaliyetlerini düzenlemede tam baðýmsýzlýða sahipti.
1989 yýlýnda, Miloþeviç tarafýndan Kosova’nýn özerkliðinin kaldýrýlmasýyla, Kosova’da bütün eðitim kurumlarýnýn faaliyetleri durduruldu. Eðitim çok sýnýrlý imkanlarla evlerde devam etti. Bundan önce, Kosova’da, eðitim dilinde Arnavutça ve Sýrpça eþit olarak kullanýlýyordu.
Kosova’da eðitim sisteminin bozulmasý uzun bir sürece dayanmaktadýr. Bu süreç 1981’de öðretmen ve öðrencilere uygulanan, “siyasal ayrýmcýlýk” olarak adlandýrýlan sistematik zulüm ile hýz kazandý. 1990 yýlýnýn sonlarýnda, Sýrp Parlamentosu Kosova’daki orta öðretim kurumlarýnýn yarýsýnýn kapatýlmasýna karar verdi. Bundan önce Kosova’da 14 okul öncesi eðitim kurumu ve 24 eðitim tesisi; 320 bini aþkýn öðrenci ve 14.500 öðretmeniyle 837 ilkokul; 60 binden fazla öðrencisiyle 61 lise ve 25 binden fazla öðrencisi, 1100 öðretim üyesi ve akademisyeniyle 13 fakülte ve 7 eðitim akademisinden oluþan bir üniversite bulunmaktaydý. Kosova’daki eðitim sisteminin tamamen felç olmasýyla birlikte on binlerce öðrenci bodrum katlarýnda gizli gizli eðitimlerine devam etmek durumunda kaldýlar.
Arnavut milliyetçiliðinin merkezi olarak bilinen Priþtina Üniversitesi 1969’da Belgrad Üniversitesi’nin bünyesinde kurulmuþtur. Üniversitede eðitim Sýrpçanýn yaný sýra Arnavutça da yapýlmaktaydý. 1970’te Tiran Üniversitesi’yle yapýlan anlaþma neticesinde, buradan 200’ü aþkýn öðretim üyesi getirildi. Üniversitenin 10 sene içerisinde öðrenci sayýsý 47 bine ulaþtý. 1978 tarihine gelindiðinde üniversitedeki Arnavut öðrenciler %72’lik bir orana ulaþtý. Sýrplarýn Kosova’nýn eðitim kurumlarýný da kapsayan etnik temizlik hareketine baþladýðý 1990 yýlýndan itibaren mezun sayýsýnda düþüþ olmuþtur. 1,000 civarý profesör ve yardýmcý doçent, 2 bin civarý yönetici ve 27 bin civarý öðrenci Priþtina Üniversitesi’nden atýlmýþtýr. Çok sayýda yüksekokul öðrencisi okullara alýnmamýþtýr. Devam eden baskýlar nedeniyle, Arnavut öðrenciler sýnýflara alýnmadýklarý gibi üniversite kütüphanesine, yurtlara, yemekhanelere, kantinlere ve spor salonlarýna da girememiþlerdir.
Savaþ sonrasýnda uluslararasý toplumun giriþimleriyle Priþtina Üniversitesi’nde eðitim faaliyetlerine yeniden baþlanmýþtýr. Üniversiteye 20 bin civarý öðrenci devam etmektedir. Ayrýca Kosova’da özel üniversitelerin açýlmasýna da izin verilmiþtir. Þimdilerde çok sayýda özel teþebbüs üniversite kurma çalýþmalarýný sürdürmektedir.
Gönderen: 02.03.2007 - 16:15
Bu Mesaji Bildir   kosovali üyenin diger mesajlarini ara kosovali üyenin Profiline bak kosovali üyeye özel mesaj gönder kosovali üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
~YaZGuLu~ su an offline ~YaZGuLu~  
595 Mesaj -
güzel bilgiler...


ALLAH(c.c) razi olsun abi..

birgün orayada gitmeyi isterim...nede olsa cok uzak sayilmayiz..hatta hic sevinçli


cihan.pz ablama..gül



Mesaj 1 kez düzenlendi. En son ~YaZGuLu~ tarafından, 02.03.2007 - 16:48 tarihinde.
Gönderen: 02.03.2007 - 16:45
Bu Mesaji Bildir   ~YaZGuLu~ üyenin diger mesajlarini ara ~YaZGuLu~ üyenin Profiline bak ~YaZGuLu~ üyeye özel mesaj gönder ~YaZGuLu~ üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
YeSiLKuBBeM su an offline YeSiLKuBBeM  
7 Mesaj
Alıntı
Orijýnalý ~YaZGuLu~

birgün orayada gitmeyi isterim...nede olsa cok uzak sayilmayiz..hatta hic sevinçli



Komsuyuz sevinçli

Ama Sen zaten arnautca bilmiyon ki Yazgülüm.. sevinçli
Önce ögren sonra git sevinçli
Ben ögreteyim bir kac kelime.. sevinçli

Kosovali Abim tesekkürler.. gül Allah Razı Olsun
Gönderen: 03.03.2007 - 12:30
Bu Mesaji Bildir   YeSiLKuBBeM üyenin diger mesajlarini ara YeSiLKuBBeM üyenin Profiline bak YeSiLKuBBeM üyeye özel mesaj gönder YeSiLKuBBeM üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
cihan.pz su an offline cihan.pz  
yesil kubbem ve yazgulum buyur gelin bekliyorum
363 Mesaj -
s.a

yesil kubbem neden oyle diyorsun ya kosovada turkce konusanda var mesela ben turkce konusuyorum aman birak gelsin sogutmiyalim kardesimizi zaten gozum yolarda kim gelecek diye bekliyorum hadi yesil kubbem yazgulunu al ve gel otobuste az bile olsa arnavutcayi biraz ogretirsin tmm can bekliyorum kapimi kilitlemiyecem hep acik kalicak tabi bende sizi karsilayacam tmm mi gulumsevinçli sevinçli sevinçli sevinçli sevinçli sevinçli


bekliyorummmmmmmmmmmmmm canlarrrrrrrrrrrrrr.

dua edicem gelmeniz icin.

rabbime emanet olun.
Gönderen: 03.03.2007 - 22:56
Bu Mesaji Bildir   cihan.pz üyenin diger mesajlarini ara cihan.pz üyenin Profiline bak cihan.pz üyeye özel mesaj gönder cihan.pz üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
~YaZGuLu~ su an offline ~YaZGuLu~  
595 Mesaj -
Yesilim..gülsevinçli..anlastik


cihan.pz ablam..gül..insaALLAH

Gönderen: 07.03.2007 - 22:29
Bu Mesaji Bildir   ~YaZGuLu~ üyenin diger mesajlarini ara ~YaZGuLu~ üyenin Profiline bak ~YaZGuLu~ üyeye özel mesaj gönder ~YaZGuLu~ üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1313 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
hicran_50 (37), usri_yusraa (37), DÝYARBAKIR.. (33), ahmet_erdogan33.. (38), eryal (62), ((-AySeNuR-)) (29), Memet (43), berfo2004 (44), HÜKÜM (54), nerro_22 (34), engin03 (39), cenngiz (55), apo28 (41), KalbiGüzelKiz (41), ismail36 (38), hakikat_nuru (46), gencolhan (48), roket (39), yasarozdemir (44), harbi (55), yusuf_k9 (44), bhdr_84 (40), tugbali (37), orhan yurt (53), mehmet balaca (43), Mehmet Balaca (43), serkantokmak (49), rabiaaslan (39)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.90752 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.