0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » DİĞER KONULAR » tesettür hakkindaki soruya cevap   Cevap Ekle

önceki konu   diğer konu
1 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Savcibey su an offline Savcibey  
Islamdan önce tesettür Alinti ile cevapla
6 Mesaj
a) Kur'an-ý Kerim'den deliller:
Ýnsanýn örtünme ihtiyacýnýn ilk insan Adem ve Havva ile baþladýðý, çýplaklýðýn çirkin bir þey olduðu ayette þöyle belirtilir: "Ey Ademoðullarý! Þeytan ana ve babanýzý kötü yerlerini kendilerine göstermek için elbiselerini soyarak nasýl cennetten çýkardýysa, sizi de aldatmasýn.'' (el-A'râf, 7/27) "Ey Ademoðullarý! Size çirkin yerlerinizi örtecek bir giysi, bir de giyip süsleneceðiniz bir giysi indirdik. Takva örtüsü ise daha hayýrlýdýr." (el-A'râf, 7/26) Hayvan yünlerinden giysi için yararlanmanýn gereðine þöyle iþaret edilir: "Davarlarý da o yaratmýþtýr ki, bunlarda sizin için ýsýtýcý ve koruyucu maddeler ve nice nice yararlar vardýr." (en-Nahl, 16/5)
Örtünmenin gayesi baþkasýnýn bakýþlarýndan korunmak ve ýrzý meþru olmayan cinsel isteklerden sakýnmaktýr. Ýnsandaki edep ve haya duygusu örtünmeyi gerektirir. Ancak mü'min erkek ve kadýnlarýn örtünmede asýl gayesi Yüce Allah'ýn rýzasýný kazanmak olmalýdýr. Çünkü Allahü Teala'nýn emir ve yasaklarýna uymak bir ibadettir. Namaz ve oruç gibi ibadetleri emreden Allah (c.c), ibadet içinde ve dýþýnda örtünmenin þekil ve sýnýrlarýný da belirlemiþtir.
Cahiliye döneminde Arap toplumu Kabe'yi çýplak tavaf ederlerdi. Gündüz erkekler, gece kadýnlar gelir ve tavaflarýný anadan doðma yaparlardý. Onlar; "içinde günah iþlediðimiz giysilerimizle tavaf yapamayýz" diye bir gerekçe de gösterirlerdi.
Ýþte daha Mekke döneminde Ýslam toplumunun tavaf sýrasýnda ve namazda örtünmesi gerektiðini bildiren þu ayet indi: "Ey Ademoðullarý! Her mescide geliþte zinetinizi giyin." (el-A'raf, 7/31.) Ayet, tavafý ve namaz için mescide gelmeyi kapsamýna alýr. Buradaki "zinet" sözcüðü "elbise, giysi" olarak tefsir edilmiþtir. Böylece namaz ve tavaf gibi ibadetlerde avret yerlerinin örtülmesi farîzasýný Ýslam getirmiþ oldu. (bk. Ebu Bekr el-Cassas, Ahkamu'l-Kur'an. tahk. M. es-Sadýk Kamhavî Kahire (t.y.), IV, 205 vd.; Elmalýlý, a.g.e. 2. baský, istanbul 1960, III, 2151, 2152.) Baþka bir ayette; gizli yerlerini örtüp koruyan erkeklerle kadýnlarýn Yüce Allah'ýn affýna ve büyük bir mükafata ulaþacaklarý belirtilir. (bk. el-Ahzab, 33/35.)
Örtünmede karþý cinsin bakýþlarýndan korunmak söz konusu olunca, Ýslam bakanla ilgili olarak da bir sýnýrlama getirmiþtir.
Erkeklerin gözlerini sakýnmasý, kadýnlarýn iffetini korumak içindir. Ayette þöyle buyurulur: "Mü'min erkeklere söyle. Gözlerini zinadan sakýnsýnlar ve ýrzlarýný korusunlar. Bu, kendileri için daha temizdir." (en-Nûr, 24/30.)
Kadýnlarýn örtünmesi konusunda ise þöyle buyurulur: "Mü'min kadýnlara da söyle: Gözlerini haramdan sakýnsýnlar, ýrzlarýný korusunlar. Zinet yerlerini açmasýnlar. Bunlardan kendiliðinden görünen kýsmý müstesnadýr. Baþ örtülerini yakalarýnýn üstüne koysunlar. Zinet yerlerini kendi kocalarýndan, kocakarýnýn babalarýndan, oðullarýndan, kocalarýnýn oðullarýndan, kendi erkek kardeþlerinden, kendi kardeþlerinin oðullarýndan, kýz kardeþlerinin oðullarýndan, kendi kadýnlarýndan, kölelerinden, erkeklik duygusu kalmayan hizmetçilerden veya henüz kadýnlarýn gizli yerlerine muttali olmayan çocuklardan baþkasýna göstermesinler. Gizleyecekleri zinetleri bilinsin diye ayaklarýný da vurmasýnlar. Ey mü'minler! Hepiniz Allah'a tevbe edin. Böylece korktuðunuzdan emin, umduðunuza nail olursunuz." (( en-Nûr, 24/31.)
Ayetteki "humur (baþ örtüleri)" sözcüðünün tekili "hýmar" olup, sözlü-te; kadýnýn kendisi ile baþýný örttüðü þey, demektir. Saîd b. Cübeyr (Ö. 95/713), baþ örtüsünün kadýnýn boyun ve göðüs kýsýmlarýný örtecek ve bunlardan hiçbir þey göstermeyecek nitelikte olmasý gerektiðini söylemiþtir. (bk. el-Kurtubî, a.g.e., XII, 153; Ýbn Kesir, Muhtasar Tefsir, thk. M. Ali es-Sabünî, 7. baský, Beyrut 1402/1981, II, 600, Elmalýlý, a.g.e. Ýst. (t.y.), VI, 15.)
Kadýnlarýn ev dýþýnda veya yabancý erkeklerin yanýna çýkarken normal ev içi giysilerinin üstüne bir dýþ elbise daha giymeleri gerekir. Ayette þöyle buyurulur: "Ey Peygamber! Eþlerine, kýzlarýna ve mü'minlerin kadýnlarýna dýþ elbiselerinden üstlerine giymelerini söyle. Bu, onlarýn tanýnýp kendilerine sarkýntýlýk edilmemesi için daha uygundur. Allah çok yarlýðayýcý ve çok esirgeyicidir." (el-Ahzâb, 33/59)
Ahzab suresi ve dolayýsý ile yukarýdaki ayet, Medine'de 5-7. hicret yýllarý arasýnda inmiþtir. Ayetteki "celabîb" sözcüðü "cilbab"'ýn çoðulu olup sözlükte; geniþ elbise, gömlek ve baþ örtüþü gibi anlamlara gelir. Kadýný baþtan aþaðý örten çarþaf, ferace, manto gibi giysiler de cilbab kapsamýna girer, "Cilbab" bir fýkýh terimi olarak Elmalýlý (Ö. 1358/1939) tarafýndan þöyle tarif edilmiþtir: "Kadýnlarýn elbiselerinin üstüne giydikleri her çeþit giysidir", "Kadýný tepeden týrnaða örten giysidir", "Kadýnlarýn örtündükleri her türlü elbise ve baþka þeylerdir." (Elmalýlý,a.g.e.,VI,337.)
Ünlü müfessir el-Kurtubî (Ö. 671/1273) cilbab ayetinin iniþ sebebi ve cilbab terimi ile ilgili olarak þöyle der: "Arap kadýnlarýnda erkeklerden sakýnmamak bir adet halinde idi. Onlar cariyeler gibi yüzlerini de açýk tutuyorlardý. Bu durum, erkeklerin onlara bakmalarýna neden oluyordu. Bu konuda çeþitli düþünceler de ortayaçýkmýþtý. Bunun üzerine Yüce Allah, elçisine; ihtiyaçlarý için evden dýþarý çýkmak istediklerinde dýþ elbiselerini (cilbab) üstlerine almalarýný emretmesini bildirdi. Çünkü o dönemde henüz evlerde tuvalet edinilmediði için, kadýnlar tuva-et ihtiyacý için sahraya çýkýyorlardý. Böylece hür bir kadýnla cariyenin arasý ayrýlmýþ olacaktý. Çünkü hürler örtünmesi ile biliniyordu. Bununla bekar veya genç erkeklerin sarkýntýlýk etmesinden de korunmuþ oluyorlardý. Yukarýdaki ayet inmezden önce, mü'min erkeklerin eþlerinden birisi, ihtiyacý için evden dýþarý çýkýnca, bazý zayýf ahlaklý erkekler, cariye sanarak kendisine sarkýntýlýk edebiliyordu. Bu konuda Hz. Peygamber'e çeþitli þikayetler ulaþýnca cilbab ayeti inmiþtir". el-Kurtubî cilbab için de þunlarý söyler: "Cilbab; baþ örtüsünden daha büyük olan bir giysidir. Abdullah b. Abbas (ö. 68/687) ve Abdullah b. Mes'ud'tan (ö. 32/652) cilbaba, "rida (bedenin üst kýsmýný örten giysi yada örtügöz kırpma" anlamý verdikleri nakledilmiþtir. Kadýnýn baþ örtüsü veya peçe anlamýna geldiðini söyleyenler de olmuþtur. Doðru olan þudur ki, cilbab; bedenin bütününü örten giysidir. Ümmü Atýyye (r. anha)'den þöyle dediði nakledilmiþtir: "Rasülullah (s.a.s) bize ramazan ve kurban bayramý namazlarýnda azatlý cariyeleri ve yetiþkin kýzlarýmýzý birlikte götürmemizi emretti. Ancak ay hali olanlar mescide girmeyecek ve arka taraftan öðüt, konuþma, hutbe ve dualarý izleyecekler ve getirilecek tekbirlere katýlabileceklerdi. Hz. Peygamber'e sordum: Ey Allah'ýn Rasülü! Bizden birimizin bu çocuklarý için dýþ elbisesi (cilbab) bulunmazsa ne yapalým?". Hz. Peygamber; "Kardeþi onu kendi cilbabý (dýþ örtüsügöz kırpma ile örtsün" buyurdu. (bk. Buharî, Hyz, 23, Salat, 2, îdeyn, 20, Hacc, 81; Müslim îdeyn, 10-12; Tirmizi, Cuma. 36;; ibn Mace, ikame, 165; ibn Hanbel, V, 84; en-Nevevî (ö. 676/1277); hadisin doðru anlamýnýn þöyle olmasý gerektiðini söyler: "kendisine gerekli olmayan baþka bir dýþ örtü ile onu örtsün." bk. Sahihu Müslim, Çaðrý Yayýnevi baskýsý, Ýst. 1992, I, 606, alt not;3; el-Kurtubî, a.g.e. XIV, 156.)
Diðer yandan kadýn yaþlanýp ay halinden kesilir ve cinsel yönden erkeklere istek duymaz olursa, bunun için örtünmede bazý kolaylýklar getirilmiþtir. Yüce Allah þöyle buyurur: "Ay halinden kesilmiþ ve evlenme arzusu kalmamýþ olan yaþlý kadýnlarýn zinet yerlerini göstermemek þartýyla dýþ örtülerini býrakmalarýnda kendileri için bir sakýnca yoktur. Bununla birlikte, yine de sakýnmalarý kendileri için daha hayýrlýdýr." (en-Nur, 24/60.)
Örtünmenin ahiret hayatýnda da söz konusu olacaðý, iman edip güzel amel iþleyenlerin ecri arasýnda þöyle belirlenir: "Onlar tahtlar üzerinde kurularak orada altýn bileziklerle benezenecekler, ince ve kalýn saf ipekten yeþil elbiseler giyeceklerdir. Ne güzel sevap ve ne güzel dayanak!" (el-Kehf, 18/31.) "Þüphesiz Allah, iman edip, güzel iþ yapanlarý altýndan ýrmaklar akan cennetlere sokacak. Orada bunlar altýndan bileziklerle, incilerle bezenecekler. Orada giysileri de ipektir." (el-Hacc, 22/23.) "Onlarýn üzerlerinde ince ve kalýn ipekten yeþil elbiseler vardýr. Gümüþten bileziklerle süslenmiþlerdir. Rableri de onlara son derece temiz bir þarap içirmiþtir." (el-Ýnsan, 76/21.)
b) Sünnetten deliller:
Hz. Peygamber örtünme ile ilgili yukarýda zikrettiðimiz ayetlerin tefsirini yapmýþ ve uygulama esaslarýný göstermiþtir. Bu konuda çeþitli hadisler nakledilmiþtir. Biz birkaç tanesini nakledeceðiz.
Hz. Aiþe'den rivayete göre bir gün Hz. Ebü Bekr'in kýzý Esma (ö. 73/692) ince bir elbise ile Rasülullah (s.a.s)'ýn huzuruna girmiþti. Hz. Peygamber ondan yüz çevirdi ve þöyle buyurdu: "Ey Esma! Þüphesiz kadýn erginlik çaðýna ulaþýnca onun þu ve þu yerlerinden baþkasýnýn görünmesi uygun deðildir". Hz. Peygamber bunu söylerken yüzüne ve avuçlarýna iþaret etmiþti. (Ebü Davud, Libas, 31; Ebû Davud bu hadise «mürsel» demiþtir. Çünkü Halid b. Düreyk bunu Hz. Aiþe'den iþitmemiþtir. bk. el-Kurtubî, a.g.e., XII, 152; el-Heysemî, Mec-mau'z-Zevaid, V, 137.)
Yine Hz. Aiþe'den nakledilen baþka bir hadiste; "Allahü Teala ergin kadýnýn namazýný baþ örtüsüz kabul etmez" buyurulmuþtur.(Ýbn Mace Tahare, 132; Ebû Davud, Salat, 84; Tirmizi, Salat, 160; Ahmed b. Hanbel, IV, 151, 218, 259.) Ebû Hanîfe'ye (ö. 150/767) göre; bir uzvun dörtte bire kadar olan kýsmý açýlýrsa namaz sahih olurken, açýlan kýsým uzvun dörtte birini geçerse namaz bozulur. Cinsel uzuv ve arkadan ise, dirhem mikdarý az bir yer bile açýlsa namaz batýl olur. Ebü Yusuf'a (ö. 182/798) göre bir uzvun yarýsý esas alýnmýþtýr. Yarýdan azýnýn açýlmasý namaza zarar vermezken, fazlasý namazý bozar. Ýmam Þafi'ye (ö. 204/819) göre ise avret yerinden herhangi bir kýsmýn açýlmasý namazý bozar. (bk. Eþ-Þevkani, Neylü'l-Evtar, II, 68; eþ-Þafii, el-Ümm, I, 77; ez-Zühayli, el-Fýkhu'l-Ýslami ve Edilletüh, Dýmeþk, 1405/1985, I, 585, 586; Hamdi Döndüren, Delilleriyle Ýslam Ýlmihali, Ýstanbul 1992, s: 226-228)
Hz. Aiþe ilk baþ örtüþü uygulamasýný þöyle anlatýr: "Allah ilk muhacir kadýnlara rahmet etsin, onlar; "Baþ örtülerini yakalarýnýn üstüne taksýnlar..." (en-Nur, 24/31) ayeti inince etekliklerini kesip bunlardan baþ örtüsü yaptýlar. Yine Satiyye binti Þeybe þöyle anlatýr: "Biz Aiþe ile birlikte idik. Kureyþ kadýnlarýndan ve onlarýn üstünlüklerinden söz ediyorduk. Hz. Aiþe dedi ki: Þüphesiz Kureyþ kadýnlarýnýn bir takým üstünlükleri vardýr. Ancak ben, Allah'a yemin olsun ki, Allah'ýn kitabýný daha çok tasdik eden ve bu kitaba daha kuvvetle inanan Ensar kadýnlarýndan daha faziletlisini görmedim. Nitekim, Nur süresindeki "Kadýnlar baþ örtülerini yakalarýnýn üstüne taksýnlar..." ayeti inince, onlarýn erkekleri bu ayetleri okuyarak eve döndüler. Bu erkekler eþlerine, kýz, kýz kardeþ ve hýsýmlarýna bunlarý okudular. Bu kadýnlardan her biri etek kumaþlarýndan, Allah'ýn kitabýný tasdik ve ona iman ederek baþ örtüþü hazýrladýlar. Ertesi sabah, Hz. Peygamberin arkasýnda baþ örtüleriyle sabah namazýna durdular. Sanki onlarýn baþlarý üstünde kargalar vardý." (Buhari, Tefsiru Sûre, 24/12; Ebû Davud, Libas, 29; Ahmed b. Hanbel, VI, 188; Ýbn Kesîr, a.g.e., II, 600)
Hz. Peygamber'in tesettürün uygulanmasý ile ilgili baþka hadisleri ve sorulara verdiði bir takým cevaplar da olmuþtur.


Mesaj 1 kez düzenlendi. En son Savcibey tarafından, 07.12.2003 - 16:19 tarihinde.
Gönderen: 07.12.2003 - 16:17
Bu Mesaji Bildir   Savcibey üyenin diger mesajlarini ara Savcibey üyenin Profiline bak Savcibey üyeye özel mesaj gönder Savcibey üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

  Cevap Ekle Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1332 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
SaYaCGIN (48), AnneminSariGülü.. (34), kotza1 (55), keremcik (52), fatih GUNES (49), muhsin p.o. (52), tuva (42), Dostluklar_Baki (39), meydan26 (50), mehlika akasya (45), panter32 (50), NÖBETCI (47), baranbari (49), friendsofmehdi (39), tatar_salih (36)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.68177 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.